Jak napisać dobry tekst na bloga? Strony internetowe

Blog firmowy ma być przede wszystkim skutecznym narzędziem content marketingu, za pomocą którego Twoja firma pozyskuje nowych klientów. Jeśli jednak nie przynosi oczekiwanych efektów warto zastanowić się nad tym, dlaczego tak się dzieje i jak możemy to naprawić.

Przede wszystkim sprawdźmy, czy nie popełniamy podstawowych błędów na blogu firmowym. Przeanalizuj swój blog pod kątem dostępności dla urządzeń mobilnych, strategii, wyglądu, dopasowania treści do grupy odbiorców oraz pozostałych elementów, które wpływają na jego skuteczność. Jeśli wszystko jest w jak najlepszym porządku, być może należy popracować nad samą treścią Twoich artykułów?

Przeczytaj poniższe wskazówki, a na pewno będziesz wiedzieć, w jaki sposób napisać skuteczny i ciekawy tekst na bloga.

Zacznij od porządnego researchu

Wybrałeś już temat, o którym chcesz pisać? Doskonale! Teraz musisz przeprowadzić dziennikarski research. Najpierw zobacz w jakich artykułach Twój temat był omawiany i dokładnie przeanalizuj ich treść. Zwróć szczególną uwagę na aspekty, których brakuje lub na te, które są niewystarczająco omówione. Postaraj się, by Twój artykuł poruszał te kwestie.

Podczas researchu możesz trafić również na dodatkowe informacje, które przydadzą Ci się podczas pisania. Wszelkiego rodzaju statystyki z zaufanych i sprawdzonych źródeł, cytaty znanych osób, pasujące do poruszanej tematyki, a także inne publikacje, do których możesz się odnieść.

Skup się na jednym temacie

Czytelnik w sieci szuka konkretnych informacji. Dlatego, jeżeli piszesz tekst, skup się na jednym, wybranym temacie. W ten sposób dokładnie go omówisz, będziesz mógł stworzyć ciekawy tekst, który będzie pomocny dla innych. Jeśli podczas pisania pojawią się wątki poboczne – od razu zapisz je, jako pomysły na kolejny artykuł. Oczywiście możesz o nich krótko wspomnieć, ale nie zagłębiaj się w nie. W ten sposób łatwo zgubić główny wątek. Lepiej będzie stworzyć osobny wpis poruszający dany temat i po jego publikacji podlinkować go w poprzednim tekście.

Stwórz chwytliwy tytuł

Tytuł to jeden z ważniejszych elementów tekstu. Musi być chwytliwy, aby zainteresować odbiorcę. Powinien też zawierać odpowiednie słowa kluczowe, aby łatwo było go znaleźć w wyszukiwarce. Nie może być także zbyt długi (wystarczy 6-7 słów). Jeżeli tytuł Twojego tekstu zainteresuje odbiorcę, możesz być pewny, że w niego kliknie. Poświęć zatem trochę czasu na stworzenie intrygującego tytułu. Możesz utworzyć roboczy tytuł przed napisaniem artykułu, aby wyznaczyć sobie temat, którego będziesz się trzymał. Jeśli podczas pisania przyjdzie Ci do głowy coś naprawdę chwytliwego – przeredaguj tytuł.

Urozmaicaj treść

Mózg przetwarza obraz prawie 60 tysięcy razy szybciej niż tekst. Dlatego pisząc artykuł na bloga zastanów się, w jaki sposób możesz go uatrakcyjnić. Tekst, który jest wzbogacony o różne elementy będzie nie tylko ładniejszy wizualnie, ale przede wszystkim prostszy w odbiorze. Wykorzystaj darmowe narzędzia do tworzenia grafiki i przygotuj kilka prostych elementów graficznych.

Doskonale sprawdzą się:
• infografiki
• ilustracje
• materiały wideo
• screeny
• slajdy
• wykresy
• cytaty w formie graficznej

Pamiętaj o tym, aby Twoje grafiki były dopasowane do treści, którą ilustrują. Jeśli nie czujesz się na siłach, aby stworzyć coś samodzielnie poproś o pomoc grafika. Profesjonalnie przygotowaną infografikę lub pokaz slajdów możesz potem wykorzystać także w inny sposób – na przykład na profilu firmowym na Facebooku.

Zadbaj o aspekty wizualne

Najczęściej użytkownik trafia na blog po wpisaniu interesującego go hasła w wyszukiwarce. Pierwsze kilka sekund decyduje o tym, czy zechce dany artykuł przeczytać. Jeżeli zobaczy długi, zbity tekst, nie będzie zainteresowany i może opuścić stronę. Pamiętaj, że wygląd artykułu i jego czytelność jest bardzo istotną kwestią. Dlatego zadbaj o podział tekstu na akapity i śródtytuły. To z pewnością poprawi jego odbiór.

Co jeszcze możesz zrobić, aby poprawić komfort czytania?
• tam, gdzie to możliwe stosuj listy i wypunktowania
• wyróżnij słowa kluczowe przez ich pogrubienie
• stosuj wyróżnione cytaty
• używaj dość dużej czcionki (16-18px)
• stosuj interlinię pomiędzy wierszami

Lekkie pióro, prosty język

Niektórym pisanie przychodzi łatwo. Inni mają trochę więcej problemów z przelaniem swoich myśli na papier. Jak zatem pisać, aby inni czytali nasze teksty z przyjemnością? Przede wszystkim pisać! Im więcej tekstów tworzysz, tym łatwiej przychodzi Ci składanie słów w sensowną całość. Nieustanna praktyka pozwoli Ci doskonalić swoje artykuły. Dlatego nie szukaj wymówek, tylko ćwicz. Po pewnym czasie możesz wrócić do swoich pierwszych artykułów i ocenić, jak duże postępy zrobiłeś. Pisząc, pamiętaj, aby stosować prosty język. Wyjaśniaj skróty i skomplikowane wyrazy, stosuj krótkie zdania. Pisz zwięźle i zrozumiale.

Dodaj słowa kluczowe

Słowa kluczowe pozwolą odszukać Twój artykuł w wyszukiwarce. Zastanów się, jakie zwroty mogą wpisywać Twoi klienci w wyszukiwarkę, aby znaleźć informacje na temat Twoich usług lub produktów? Jesteś księgową? Napisz artykuł o tym, jak łatwo założyć firmę, jaką formę opodatkowania wybrać, czy jak prowadzić księgowość w małej firmie. Wykorzystaj w nich popularne słowa kluczowe np. „założenie firmy”, „założenie firmy przez Internet”, „jak założyć działalność”, „własna działalność gospodarcza”. Klienci, którzy szukają takich informacji trafią na Twój artykuł i będą mieli gotowe odpowiedzi. Odpowiednie słowa kluczowe pomogą Ci powiązać Twoje teksty z usługami, które oferujesz. A w konsekwencji zyskać czytelników, którzy mogą stać się potencjalnymi klientami.

Przeczytaj dwa razy

Kiedy już napisałeś cały tekst, nie wrzucaj go na bloga od razu. Warto odłożyć tekst na „później”. Co to właściwie znaczy? Wróć do tekstu po kilku godzinach lub następnego dnia. Dzięki temu będziesz mógł spojrzeć świeżym okiem na tekst i poprawić ewentualne błędy. Możesz też poprosić kogoś znajomego, aby przeczytał tekst i powiedział, czy jest dla niego zrozumiały. Osobie postronnej łatwiej będzie także wyłapać drobne literówki lub inne błędy.

 

Napisanie dobrego tekstu może być wyznacznikiem popularności bloga. Warto zatem skupić się na tych najważniejszych elementach i napisać tekst, który będzie atrakcyjny nie tylko dla wyszukiwarek, ale przede wszystkim dla czytelnika. Tekst na blogu jest jego wizytówką, więc postaraj się, żeby był nie tylko merytoryczny, ale również, aby dobrze wyglądał.

Przydatny artykuł? Podziel się z innymi:


Weronika Skolimowska

Redaktor naczelna Blogative i współwłaścicielka agencji kreatywnej Ideative. Od wielu lat z pasją pochłania ogromne ilości wiedzy związanej z social media i marketingiem. Internet to jej nałóg, z którym nie chce walczyć, a zadowoleni klienci z pewnością wsparliby ją w tej opinii.