Strategia treści dla firmowego bloga Strony internetowe

Strategia treści to dokument, który zawiera reguły dotyczące tego, co na blogu będzie publikowane i jakie cele chcesz dzięki niemu osiągnąć. Strategia powinna zawierać również wytyczne dotyczące przygotowania treści w taki sposób, aby można je było łatwo powiązać z ofertą Twojej firmy.

Zanim więc zaczniesz prowadzić firmowego bloga, poświęć swój czas na przygotowanie strategii. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek na temat tego, co powinno znaleźć się w takim dokumencie.

1. Cele biznesowe bloga

Tylko od Ciebie zależy, jakie cele biznesowe wyznaczysz dla swojego bloga. Każdemu może bowiem zależeć na czymś innym. Celem może być np. wygenerowanie X przejść z bloga na podstronę Kontaktu w danym okresie czasowym, czy zebranie X adresów e-mail do newslettera na blogu. Biznesowym celem bloga może być również poprawa pozycji strony w wyszukiwarce o X miejsc w ciągu określonego czasu. Zastanów się więc, czego oczekujesz od swojego bloga i w czym ma pomóc Twojej firmie.

Możesz wyznaczyć sobie mniejsze cele, które chcesz osiągnąć w krótkim czasie, jak również cele strategiczne – na kilka następnych lat. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wybiegać myślami naprzód. Ważne, aby wiedzieć, po co tworzymy firmowego bloga i poświęcamy swój czas na tworzenie treści. Dążenie do wytyczonego wcześniej celu sprawia, że prowadzenie bloga nabiera większego sensu. Staje się on dla nas narzędziem, dzięki któremu możemy osiągnąć to, co wcześniej sobie założyliśmy.

2. Zakres tematyczny

Pamiętaj, że prowadząc firmowego bloga musisz być trochę, jak redaktor naczelny gazety. Ustal, jaki zakres tematyczny będzie na blogu poruszany. Zastanów się również nad tym, czego na pewno nie będziesz publikował. Spisz jasno wszystkie zasady, aby osoby tworzące treści na bloga dokładnie wiedziały w jakiej tematyce się poruszać.

Określenie tematyki bloga pomoże Ci również stworzyć dla niego kategorie. Dzięki nim podzielisz merytorycznie swoje treści i ułatwisz nawigację czytelnikom. Kategorie powinny w naturalny sposób nawiązywać do usług lub produktów oferowanych przez Twoją firmę.

Na przykład księgowa, może stworzyć następujące kategorie na swoim blogu: „księgowość”, „doradztwo podatkowe”, „kadry i płace”. Może również utworzyć pojedyncze tagi, które będą grupowały poszczególne wpisy (z różnych kategorii) w jeden zbiór, np. „podatek VAT”, „podatek dochodowy”, „ZUS”, „umowa zlecenie”, „przepisy ogólne”, „prawo pracy”.

3. Metody wyboru tematów wpisów

W strategii dla swojego bloga powinieneś zawrzeć metody, jakimi będziesz się kierować przy wyborze tematów artykułów. Blog jest kierowany do potencjalnych klientów Twojej firmy. Zastanów się więc, co taka osoba mogłaby wpisać w wyszukiwarce, aby trafić na Twój blog? Co ją najbardziej interesuje, z czym może mieć problem? Jakich informacji będzie szukała, jeśli chce skorzystać z usług/produktów oferowanych przez Twoją firmę? Dopiero na tej podstawie wybieraj tematy swoich wpisów.

Możesz skorzystać również z Google. Przeanalizuj zapytania z wyszukiwarki i sprawdź, jakich informacji szukają Twoi potencjalni klienci.

screen-search-result-google

Dobrą metodą wyboru tematów jest również analiza słów kluczowych w Google Analytics (Pozyskiwanie –> Search Console –> Zapytania) oraz analiza Google Trends.

Określenie w strategii metod, którymi należy się posługiwać przy wyborze tematów do bloga ułatwi kolejnym copywriterom pracę nad tekstami. Dzięki temu treści na blogu będą ściśle powiązane z usługami/produktami, które oferuje Twoja firma, a potencjalni klienci znajdą tutaj sporą dawkę solidnej wiedzy i odpowiedzi na swoje pytania.

4. Wygląd treści

W strategii uwzględnij techniczne aspekty tworzenia tekstów (np. ilość znaków w tekście i tytule, rozmiary zdjęć). Spisz podstawowe zasady tworzenia treści, aby osoby, które będą się tym zajmowały, miały jasne wytyczne w tym zakresie. Zaznacz, że teksty powinny zostać podzielone na akapity i śródtytuły, mogą zawierać dodatkowe materiały wizualne (jak zdjęcia, infografiki, screeny, pokazy slajdów, ilustracje). Zastosuj zasadę, w której nowe teksty powinny nawiązywać do poprzednich artykułów i zawierać linki do nich.

Konkretne wskazówki dotyczące tworzenia treści i ich wyglądu sprawią, że blog będzie schludny i spójny. Dodatkowo, jeśli rozpoczniesz współpracę z nowym copywriterem – zawsze możesz przesłać mu wytyczne ze strategii, aby wiedział, jak stworzyć tekst na bloga.

5. Harmonogram publikacji

Stwórz również wstępny harmonogram publikacji np. na najbliższe 2-3 miesiące. A później regularnie go aktualizuj. Ustal kto będzie odpowiedzialny za napisanie i publikację danego artykułu. Jeśli robisz to samodzielnie rozpisz, kiedy będziesz publikował (co dwa dni/raz w tygodniu) i na jaki temat. Dobrym rozwiązaniem jest przeplatanie wpisów z różnych kategorii na blogu. Dzięki temu pojawiające się treści będą zróżnicowane.

Harmonogram publikacji doskonale sprawdza się w sprzedaży produktów, na które popyt rośnie w konkretnym okresie. Jeśli sprzedajesz zabawki, to wiesz, że w okresie świątecznym klienci częściej ich szukają. Ta wiedza pozwala Ci więc zaplanować w swoim harmonogramie już w listopadzie cykl artykułów związanych z zabawkami, które można podarować pod choinkę.

6. Promocja bloga

W strategii treści powinny być zdefiniowane także metody promocji bloga firmowego. Nie chodzi o to, aby ze wszystkich możliwości korzystać od razu. Na początku możesz skupić się np. na optymalizacji bloga i promocji w social media i sprawdzić, jakie efekty przyniosą te działania. Po określonym czasie możesz zainwestować również w inne działania. Ważne, aby sprawdzać, które z nich sprawdzają się najlepiej.

Przykładowe metody promocji bloga:

  • optymalizacja i pozycjonowanie
  • kanały firmowe w mediach społecznościowych
  • grupy i społeczności w social media
  • wpisy gościnne na innych blogach
  • wysyłka newslettera z nowymi wpisami
  • zewnętrzne serwisy do publikowania treści
  • współpraca z branżowymi blogerami

Metody promocji bloga zapewne będą się rozwijać wraz z rozwojem firmy i samego bloga. Więc w tej kwestii nie warto zamykać się w sztywnych ramach i zachować otwarty umysł na nowe pomysły.

 

Ściśle określona strategia treści pomoże Ci w zachowaniu regularności w prowadzeniu bloga. Twoje treści będą nawiązywały do oferowanych przez firmę produktów lub usług. Artykuły staną się schludne i spójne. Dzięki strategii wypracujesz pewne standardy, które później łatwiej będzie przekazać osobom odpowiedzialnym za tworzenie treści oraz ich promocję.

Przydatny artykuł? Podziel się z innymi:


Weronika Skolimowska

Redaktor naczelna Blogative i współwłaścicielka agencji kreatywnej Ideative. Od wielu lat z pasją pochłania ogromne ilości wiedzy związanej z social media i marketingiem. Internet to jej nałóg, z którym nie chce walczyć, a zadowoleni klienci z pewnością wsparliby ją w tej opinii.