Blog

5 sposobów na zatrzymanie klienta na swojej stronie www

Przyciągnięcie klienta na swoją stronę www to tylko połowa sukcesu. Jak sprawić, by z niej nie uciekł natychmiast po wejściu i został na dłużej? Sprawdź, czy na swojej witrynie stosujesz poniższe rozwiązania.

Powiedzmy, że jesteś klientem poszukującym usług księgowego/grafika/mechanika (wstaw dowolny zawód). Klikasz w wyniki wyszukiwania i wchodzisz na stronę www danej firmy. Okazuje się, że strona źle się wyświetla, a Ty nie możesz znaleźć na niej żadnych informacji na temat oferty firmy. Czy skorzystałbyś z jej usług? A gdyby witryna była czytelna i sama „wskazywała” Ci drogę do oferty lub kontaktu? Gdybyś dodatkowo dostał odpowiedź na każde Twoje pytanie, szereg przydatnych porad i zniżkę? O wiele lepiej, prawda?

Zastosowanie wymienionych niżej rozwiązań nie tylko ułatwi korzystanie z firmowej strony www, ale także sprawi, że stanie się ona źródłem pozytywnych doświadczeń i wartościowych informacji dla klienta.

Dostosuj się do jego przyzwyczajeń

Wyobraź sobie, że internauci wchodzą na Twoją stronę www korzystając ze smartfona lub tabletu. Co widzą? Czy wszystkie treści wyświetlają im się poprawnie? Czy strona dostosowuje się do szerokości ekranu urządzenia, z którego korzystają? Czy mogą w łatwy sposób dokonać zakupu?

Pamiętaj, że jeśli cokolwiek utrudni użytkownikom przeglądanie Twojej strony, po prostu ją opuszczą. Poszukają tego samego produktu lub usługi gdzieś, gdzie będą mogli w łatwy sposób przejrzeć ofertę i dokonać zakupu.

Rozwój technologii i duża dostępność urządzeń mobilnych sprawiają, że klienci coraz częściej surfują po sieci korzystając ze smartfona lub tabletu. Jeśli Twoja strona internetowa nie jest do tego przystosowana, będziesz tracił klientów każdego dnia.

Powiedz mu co ma zrobić

Jeśli klient już wszedł na Twoją witrynę www, to znaczy, że szuka czegoś, co możesz mu dać. Pokaż mu co ma zrobić, gdzie kliknąć. Masz dla niego ekstra ofertę, zniżkę, promocję? Zakomunikuj mu to za pomocą odpowiedniego przycisku Call-to-action (z ang. wezwanie do akcji).

Z pewnością na wielu stronach www widziałeś podobne guziki CTA: Napisz do nas, Pobierz aplikację, Sprawdź ofertę, Zgarnij kupon, Odbierz kod rabatowy. Przykładów jest mnóstwo, musisz tylko wiedzieć, jaki jest cel takiego działania – wypełnienie formularza kontaktowego, dodanie produktu do koszyka, pobranie kodu rabatowego, czy instalacja aplikacji?

Za pomocą odpowiednich komunikatów możesz przeprowadzić klienta nie tylko przez proces zakupowy, ale także pomóc mu w skontaktowaniu się z Tobą. Przeanalizuj więc swoją stronę www. Sprawdź czy umieściłeś na niej odpowiednie CTA. Gdybyś był swoim klientem, czy sam byś w nie kliknął?

Daj mu coś za darmo

Nie, nie musisz rozdawać swoich produktów. Ale możesz dać za darmo coś innego. Możesz podzielić się wiedzą. Gdzie? Na firmowym blogu. Sprzedajesz akumulatory? Zrób porównanie kilku modeli, opisz ich wady i zalety, podpowiedz dla jakich aut będą najlepsze, podrzuć kilka porad na temat eksploatacji. Klienci będą Ci wdzięczni. W końcu jesteś ekspertem w swojej branży.

Blog pozwoli nie tylko budować autorytet Twojej firmy, jako eksperta w branży, ale będzie stanowił wartość dodaną dla klientów. Pamiętaj jednak, że prowadzenie bloga, nie polega na zachwalaniu swoich produktów i usług. Te treści mają być wartościowe dla potencjalnych klientów, którzy odwiedzają Twoją stronę www. Jeśli z bloga firmy zajmującej się księgowością dowiedzą się, jakie przepisy ulegają zmianie w nowym roku, a z bloga firmy zajmującej się projektowaniem stron www, jak udoskonalić swoją witrynę z pewnością będą wdzięczni za taką wiedzę.

Pozwól mu pytać

Wyobraź sobie, że szukasz mebli. Wchodzisz na stronę producenta i zauważasz piękny stół, który jednak jest nieco za wysoki. Zastanawiasz się, czy producent oferuje wykonanie tego modelu z krótszymi nogami. Chciałbyś o to zapytać. Najlepiej teraz, od razu, żeby wiedzieć, czy jest sens brać w ogóle ten stół pod uwagę, czy szukać czegoś innego.

Czat na stronie internetowej, to rozwiązanie, które umożliwia bieżącą komunikację z klientami. Można odpowiedzieć na jego pytania i jednocześnie zaoferować rozwiązanie dopasowane do jego potrzeb. Wszystko w ciągu kilku minut.

Instalacja czatu nie jest skomplikowaną sprawą. Na rynku dostępnych jest wiele gotowych rozwiązań (np. LiveChat). W większości są to rozwiązania płatne, zazwyczaj w formie miesięcznego abonamentu.

Warto pamiętać o tym, że samo wdrożenie czatu nie wystarczy. Musi być on jeszcze obsługiwany. Najlepiej na bieżąco, co wiąże się z koniecznością zaangażowania kogoś (lub siebie), kto będzie odpowiadał na pytania klientów. Jeśli ma być to czat-duch, to lepiej zastanowić się na kwestią jego instalacji.

Pomóż mu wrócić

Newsletter to naprawdę przydatne narzędzie. Służy nie tylko do budowania bazy adresów email, ale także do ponownego kierowania klientów na swoją stronę www. Zapis na newsletter to świadomy i dobrowolny wybór. Aby jednak klient to zrobił, musisz mu powiedzieć, dlaczego warto. Komunikat ?Zapisz się na newsletter i zgarnij 25% rabat na pierwsze zakupy? jasno pokazuje, co klient otrzyma w zamian za pozostawienie swojego adresu email.

Podobnie, jak w przypadku czatu istnieje wiele gotowych narzędzi (np. Freshmail, MailChimp, GetResponse) do wysyłki newsletterów. Są to narzędzia płatne, jednak mają dostępne także darmowe pakiety. Wystarczy zintegrować wybrane narzędzie ze stroną www.

To, co w newsletterach ważne, to regularność. Dlatego na początku warto przemyśleć, jak często będziesz wysyłać newslettery i jakie treści w nich zamieszczać.

I jeszcze jedno, dbaj o swoich subskrybentów, daj im coś ekstra – artykuł, który się jeszcze nie pojawił na blogu, kod rabatowy na Twoje usługi lub produkty, którego nie oferujesz innym klientom. Spraw, by poczuli się ważni i docenieni.

Weronika Skolimowska

Weronika Skolimowska

Redaktor naczelna Blogative i współwłaścicielka agencji kreatywnej Ideative. Od wielu lat z pasją pochłania ogromne ilości wiedzy związanej z social media i marketingiem. Internet to jej nałóg, z którym nie chce walczyć, a zadowoleni klienci z pewnością wsparliby ją w tej opinii. LinkedIn

NEWSLETTER

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach