Blog

Chwytliwe tytuły na blogu – jak je stworzyć?

Prowadzenie bloga przynosi firmie wymierne korzyści biznesowe. Blog nie tylko bowiem pomaga w pozycjonowaniu firmowej strony www, ale również jest narzędziem do pozyskiwania potencjalnych klientów.

Często jednak, pisząc treści na bloga, wiele osób ma problem ze stworzeniem odpowiedniego tytułu do tekstu. Jeżeli Tobie również sprawia to trudność zapoznaj się z kilkoma zasadami, którymi należy się kierować, żeby stworzyć dobry nagłówek do tekstu. Dobry, czyli taki, który sprawi, że czytelnik nie tylko kliknie w tytuł, ale również poświęci czas na przeczytanie całego artykułu.

 

Stosuj wyliczanki

Czytelników przyciągają ciekawe i konkretne informacje. Dlatego w tytule możesz zastosować wyliczenia. Są one bardzo popularne i często występują na stronach internetowych. Przyciągają wzrok i pobudzają ciekawość odbiorców. Ludzie lubią, kiedy przedstawia im się konkretne informacje, a wyliczenia w tytule wskazują na to, że w treści znajdzie się to czego szukają. Nagłówek Twojego tekstu może zatem brzmieć: „5 sposobów na napisanie skutecznego postu social media”.

 

Zadawaj pytania

W Internecie poszukujemy odpowiedzi na różne pytania. Dlatego, tworząc tekst na swojego bloga, nie bój się w tytule zadawać pytań. Jeżeli coś nas interesuje lub poszukujemy rozwiązania konkretnego problemu, a niewiele wiemy na dany temat, bardzo szybko chcemy wypełnić powstałą lukę informacyjną. Kiedy na blogu pojawi się nagłówek, sugerujący odpowiedź na konkretne pytanie, jak np. „Jak założyć własną stronę internetową?” na pewno czytelnik będzie chciał się z nim zapoznać.

 

Odnieś się do autorytetów

Coraz chętniej zwracamy uwagę na coś, co zrobiła znana osoba czy rozpoznawalna marka. Dlatego też, czytelników zaintryguje nagłówek, który będzie odwoływał się do znanych autorytetów np. „Stwórz kampanię na miarę Samsunga”. W ten sposób pokazujesz swojemu odbiorcy, że może czerpać wiedzę od światowych marek, które są liderami w tworzeniu ciekawych i nietuzinkowych rozwiązań. Konstruując tytuł oparty na autorytecie możesz nie tylko przyciągnąć uwagę swoich czytelników, ale również zainspirować ich do czerpania doświadczenia od znanych postaci lub firm.

 

Zarzuć przynętę

Czytając gazety typu Fakt, SuperExpress czy popularne portale internetowe, na pewno natknąłeś się na krzykliwe nagłówki, szokujące zdjęcia i rozkazującą formę. To popularne „clickbait” (click – kliknięcie i bait – przynęta), które stosuje się po to, aby zwiększyć zainteresowanie artykułem i liczbę kliknięć. Na swoim blogu możesz zrobić to samo.  Uważaj jednak, aby nie wprowadzać w błąd swoich czytelników. Obiecując im w nagłówku jakieś rozwiązania, musisz wywiązać się z nich w tekście. Clickbait ma tylko zaciekawić użytkownika, a nie go oszukać. I tym różni się od nagłówków stosowanych w prasie tabloidowej. Clickbait może brzmieć na przykład tak: „Nie uwierzysz w jaki sposób można zarobić na blogu!”. Tytuł jest chwytliwy, ale to nie wystarczy. W tekście, musisz przedstawić rozwiązania, dzięki którym potwierdzisz to, co było zawarte w nagłówku – w przeciwnym razie stracisz zaufanie czytelników.

 

Przygotuj kilka wariantów

Rozpocznij od napisania tekstu, a następnie zajmij się tytułem. Najczęściej to właśnie stworzenie chwytliwego nagłówka zajmuje najwięcej czasu. Na samym początku nie wiesz też jak długi będzie tekst, który napiszesz i jakie kwestie będzie dokładnie poruszał. Być może w trakcie pisania wpadniesz na pomysł genialnego i przykuwającego uwagę nagłówka. Kiedy jednak Twój artykuł będzie skończony, a Ty nadal nie będziesz miał pomysłu na tytuł zacznij od przygotowania sobie kilku jego wariantów. Sprawdź, jak nagłówek będzie wyglądał w formie wyliczenia, pytania, clickbaitu lub nawiązania do autorytetu. Dzięki temu wybierzesz ten, który będzie wydawał Ci się najlepszy.

  • „10 sposobów jak zarabiać na blogu” – wyliczenie
  • „Jak skutecznie zarabiać na blogu?” – pytanie
  • „Ty też możesz zarabiać, jak najpopularniejsi blogerzy” –  nawiązanie do autorytetu
  • „Nie uwierzysz w jaki sposób można zarobić na blogu!” – clickbait

Wiele osób zastanawia się nad tym, w jaki sposób napisać dobry tekst na bloga. Jasne, to niezwykle istotne, żeby nasz tekst był merytoryczny, ciekawy i przyjazny w odbiorze. Jednak tytuł jest równie ważny, ponieważ to głównie nagłówek odpowiada za to, czy czytelnik zainteresuje się dalszą częścią artykułu. Dlatego warto ćwiczyć tworzenie nagłówków i eksperymentować z nowymi formami. Im częściej będziesz tworzyć różnorodne tytuły, a także badać ich skuteczność, zobaczysz, że wymyślenie chwytliwego nagłówka nie jest wcale takie trudne.

 

Weronika Skolimowska

Weronika Skolimowska

Redaktor naczelna Blogative i współwłaścicielka agencji kreatywnej Ideative. Od wielu lat z pasją pochłania ogromne ilości wiedzy związanej z social media i marketingiem. Internet to jej nałóg, z którym nie chce walczyć, a zadowoleni klienci z pewnością wsparliby ją w tej opinii. LinkedIn

NEWSLETTER

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach