Blog

Blog firmowy – czy warto go prowadzić?

Jeżeli posiadasz firmę, na pewno nieraz zastanawiałeś się nad tym, jakie działania zwiększą jej zyski i jak można pozyskać nowych klientów. Jednym ze sposobów, który wpływa na zwiększenie sprzedaży jest content marketing (tzw. marketing treści). Są to działania, które polegają na tworzeniu wartościowej treści i dostarczaniu jej odbiorcom. Przydatne poradniki, ciekawe infografiki, merytoryczne artykuły – to wszystko formy content marketingu właśnie.

Jednym z elementów marketingu treści jest również blog firmowy. Pewnie zastanawiasz się, jakie korzyści może przynieść Twojej firmie założenie bloga? Przede wszystkim to idealny sposób na nawiązanie z klientem długofalowej relacji. Według statystyk aż 70% konsumentów bardziej ufa publikowanym przez firmę artykułom niż jej reklamom. Zobacz, dlaczego jeszcze warto założyć firmowego bloga.

1. Poprawia pozycję w wyszukiwarce

Prowadzenie bloga wpływa na pozycjonowanie strony www. Oczywiście pod warunkiem, że zarówno strona, jak i blog są dobrze zoptymalizowane. Wpisy z bloga zwiększają ilość wejść na stronę www z wyszukiwarki.

Blog umożliwia również budowanie tzw. „długiego ogona” i umieszczanie rozbudowanych fraz np. z nazwami produktów. Co więcej, Google o wiele lepiej postrzega nową treść. Dzięki temu strony, których treści są aktualizowane często mają wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania od tych, które tego nie robią.

Prowadzenie bloga pomaga także w pozyskiwaniu nowych linków do strony. Odbiorcy chętnie dzielą się merytorycznymi treściami i udostępniają linki do nich w sieci (np. na Facebooku, na forach internetowych, na swoich blogach).

2. Buduje wizerunek firmy

Blog pozytywnie wpływa na wizerunek Twojej firmy, a dodatkowo buduje zaufanie do niej wśród potencjalnych klientów. Jeżeli opublikujesz ciekawe, merytoryczne teksty dotyczące Twojej branży, nie tylko zainteresujesz czytelników, ale przede wszystkim dasz się poznać, jako profesjonalista.

Jeżeli jesteś ekspertem w danej dziedzinie, pokaż to! Twórz ciekawe poradniki, zestawienia, porównania i publikacje. Zadbaj o to, by poruszały zagadnienia dotyczące Twojej branży. Wykazując się wiedzą i doświadczeniem w danym temacie sprawisz, że stworzone przez Ciebie treści wpłyną na pozytywny wizerunek firmy. W ten sposób zdobędziesz nie tylko lojalność czytelników, ale również ich zaufanie. Staraj się budować je poprzez dyskusję w komentarzach pod wpisem na blogu. Pokazujesz w ten sposób, że jesteś autentyczny, otwarty na wszelkiego rodzaju konstruktywną krytykę, ale również pomocny.

3. Ułatwia pozyskiwanie nowych klientów

Jeżeli zastosujesz się do zasad content marketingu i będziesz budował stałą relację z czytelnikami, blog z łatwością zmieni się w miejsce, poprzez których Twoja firma pozyska nowych klientów. Czytelnicy nie tylko będą zainteresowani tym, co znajduje się na blogu, chętnie zobaczą również produkty i usługi, które masz im do zaoferowania. Nie zapomnij również o budowaniu bazy mailingowej. Wysyłka newsletterów pozwala na regularny kontakt z potencjalnymi klientami.

4. Dodatkowy kanał marketingowy

Działania marketingowe są istotnym elementem funkcjonowania każdej firmy. Na pewno znasz formę tradycyjnej reklamy (reklama w prasie, ulotki, billboardy, etc.), reklamy w social mediach (np. na Facebooku) czy reklamy internetowej (AdWords, remarketing etc.). Blog to dodatkowy kanał marketingowy, który doskonale się sprawdza, jako miejsce stałej relacji z klientami.

Co więcej jest to kanał, na którego kształt masz ostateczny wpływ. Nie jesteś uzależniony od zewnętrznych wydawców. Ty decydujesz co na blogu zamieścić i w jakiej formie. Owszem ma on dostarczać merytoryczną treść wysokiej jakości. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby zamieszczać w nim także informacje na temat oferty swojej firmy. W artykułach możesz podawać linki do swoich produktów lub usług. Oczywiście nie w formie nachalnej reklamy, ale w subtelny sposób. Wstawione w ten sposób linki będą wyglądały naturalnie i pozwolą Ci wykorzystać potencjał bloga.

5. Pomaga w budowaniu bazy mailingowej

Wysyłanie newsletterów umożliwia utrzymywanie stałego kontaktu z Twoimi odbiorcami. Najpierw musisz ich jednak zachęcić do pozostawienia swojego adresu e-mail. Jak to zrobić? Zaproponuj im coś extra – e-book z darmowymi poradami, kod rabatowy w sklepie internetowym.

Pamiętaj, że zapis na newsletter powinien być umieszczony w widocznym miejscu na blogu. Przy wysyłce maili – nie spamuj. Nadmierne eksploatowanie bazy subskrybentów to strzał w stopę. Po kolejnym newsletterze wysłanym w tym samym tygodniu, Twoi potencjalni klienci, zaczną się wypisywać. Wysyłaj tylko to, co może być dla nich istotne. Możesz ich poinformować o nowym wpisie, nowej usłudze, dostarczyć obszerny poradnik nie publikowany nigdzie indziej, a także przygotować ofertę promocyjną.

6. Źródło informacji zwrotnej od klienta

Powiedzmy, że prowadzisz sklep z odzieżą. Na blogu publikujesz post, w którym omawiasz skład materiałowy płaszczy zimowych – jaki jest najlepszy i dlaczego. Klienci, którzy kupili już od Ciebie jakiś płaszcz w komentarzach pod artykułem dzielą się swoją opinią na jego temat. Masz w ten sposób darmowy audyt swoich produktów. Wiesz z czego są zadowoleni Twoi klienci, a z czego nie. Czy produkt spełnia ich oczekiwania, a jeśli nie, to dlaczego? Zawsze możesz o to dopytać.

 

Jak widzisz, prowadzenie bloga to doskonałe rozwiązanie dla firm, które chcą rozwinąć swoją działalność. Z jego pomocą możesz nie tylko budować wizerunek swojej firmy, ale również realnie zwiększyć sprzedaż, pozyskiwać nowych klientów, czy budować bazę mailingową.

Pamiętaj jednak, że prowadzenie bloga wiąże się przede wszystkim z systematycznością. Na początku dobrze jest również stworzyć strategię treści dla bloga. Sprawdź również jakie pułapki i błędy w prowadzeniu firmowego bloga mogą Cię spotkać na początku Twojej przygody z blogowaniem .

Weronika Skolimowska

Weronika Skolimowska

Redaktor naczelna Blogative i współwłaścicielka agencji kreatywnej Ideative. Od wielu lat z pasją pochłania ogromne ilości wiedzy związanej z social media i marketingiem. Internet to jej nałóg, z którym nie chce walczyć, a zadowoleni klienci z pewnością wsparliby ją w tej opinii. LinkedIn

NEWSLETTER

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach