Blog

Od czego zacząć prowadzenie profilu na Periscope?

Periscope to aplikacja do streamingu wideo, dzięki której w ciągu zaledwie kilku sekund możemy podzielić się tym, co widzimy z odbiorcami z całego świata. Live streaming pozwala nam także na bieżąco odpowiadać na komentarze naszych widzów. Zanim jednak zaczniemy przygodę z Periscope, warto przemyśleć, w jaki sposób chcemy wykorzystać ten kanał do komunikacji z fanami naszej marki.

Wiele osób, które dopiero rozpoczynają korzystanie z Periscope nie rozumie jego idei. Bardzo często, zazwyczaj w ramach testów aplikacji, streamują swoją poranną kawę, jazdę samochodem, czy siedzenie przed komputerem. To błąd! Owszem, dzięki aplikacji w ciągu kilku sekund możemy uruchomić przekaz na żywo, aby pokazać coś widzom. Ale z założeniem, że ma to być coś ciekawego, co ich zainteresuje.

Nasza relacja, po zakończeniu nadawania, będzie widoczna w aplikacji tylko przez 24h. Potem zniknie. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy streamować, co tylko przyjdzie nam do głowy. W ten sposób tworzymy śmieciowe treści, których i tak nikt nie obejrzy. Wręcz przeciwnie. Powinniśmy udostępnić coś, co wzbudzi zainteresowanie i zaangażowanie naszych fanów. Coś wyjątkowego, ekskluzywnego, czego nie zobaczą w żadnych innych kanałach społecznościowych naszej marki.

Zastanów się, co chcesz pokazać

Zanim jeszcze zaczniemy naszą przygodę z nadawaniem live, warto ułożyć wstępny plan działania i już na początku określić, jaki będzie zakres tematyczny naszych transmisji. Szczególnie jeśli chcemy prowadzić na Periscope profil firmowy. To tak, jakbyśmy układali ramówkę dla kanału telewizyjnego. Na listę wpisujemy pomysły na transmisje, które będą spójne ze strategią naszej marki. Kierujmy się zasadą, że powinny to być materiały ciekawe dla naszych odbiorców.

Jesteś kosmetyczką? Nagraj tutorial z makijażu wieczorowego. Masz dużą firmę, która zajmuje się produkcją? Pokaż, jak wygląda proces tworzenia, przejdź się po fabryce, pokaż, jak Twoi pracownicy pochylają się nad każdym etapem produkcji. Jesteś księgowym, prawnikiem, doradcą finansowym lub ekspertem w innej dziedzinie? Zrób sesję Q&A, zbierz najczęściej zadawane pytania przez swoich klientów i odpowiedz na nie na żywo. Najważniejsze, aby w trakcie nadawania czytać komentarze widzów i na nie reagować.

Wiadomo, nie wszystko można zaplanować. Jeśli okaże się, że całkiem spontanicznie uczestniczycie w jakimś evencie, czy jesteście w miejscu, które warto pokazać światu – nie bójcie się transmitować. O to właśnie chodzi w Periscope.

Wzoruj się na tych, którzy robią to dobrze. Lonely Planet (@lonelyplanet) wydawnictwo, zajmujące się edycją przewodników turystycznych streamuje krótkie zajawki z ciekawych zakątków z całego świata, podając jednocześnie przydatne dla turystów informacje na temat danego miejsca.

Wybierz język

Wszystko zależy od tego, do jakich odbiorców chcemy dotrzeć. Już na początku warto określić, czy celujemy w polską widownię, czy w zagraniczną? W Polsce Periscope nie zyskał jeszcze dużej popularności, dlatego ciężko znaleźć tutaj odpowiednio duże grono odbiorców. Są jednak osoby, które nadają w języku polskim i cieszą się sporym zainteresowaniem. Przykładem jest Paweł Opydo (@popydo), który zgromadził 1k followersów na swoim kanale. Z kolei transmitowanie na żywo w języku angielskim wymaga jego znajomości w stopniu, który umożliwia komunikację z innymi osobami. Warto zadbać o poprawny językowo przekaz, który zostanie dobrze zrozumiany.

Można tworzyć osobne transmisje dedykowane dla odbiorców anglojęzycznych i polskich, opatrzone odpowiednimi tytułami. Przy takim rozwiązaniu trzeba się jednak liczyć z tym, że jeśli chcemy pokazać coś ulotnego, co ma miejsce w danej chwili, zapewne nie zdążymy już tego uwiecznić w kolejnym streamingu.

Czasem możemy też zrezygnować z komentowania. Na Periscope można znaleźć nagrania, na których nie usłyszymy żadnej narracji ze strony nadawcy (np. próba z nagrania najnowszego teledysku Enrique Iglesiasa). Warto jednak wzbogacać swoje nagranie o ciekawą narrację i na bieżąco odpowiadać na komentarze odbiorców. To jest właśnie istotą Periscope! Dzięki temu nasza transmisja jest bardziej interaktywna, a tego właśnie oczekuje nasza widownia.

Wymyśl ciekawy tytuł

Użytkownicy Periscope, szczególnie Ci początkujący, nie śledzą zbyt wielu osób. Częściej korzystają z funkcji globalnego wyszukiwania, pokazującego, kto nadaje na żywo. Przeglądając tę listę widzą jedynie tytuły. Wybierają ten, który ich zainteresuje. Dlatego tak istotne jest, aby nadać swojej transmisji odpowiedni tytuł. Nie oszukujmy się, nikt nie kliknie w streaming „Kolejny nudny dzień”, czy „Idę do pracy”.

Co zatem warto zawrzeć w takim tytule, aby był chętnie klikany przez widzów?

– informację o lokalizacji – jeśli jest to transmisja z ciekawego miejsca

– czego dotyczy streaming (np. koncert, szkolenie, event, poradnik)

Największą oglądalność na Periscope mają relacje z popularnych miejsc. Transmisje na żywo z Luwru, Disneylandu, Times Square, Central Parku, czy z znanych w Grecji Meteorów przyciągnęły przed ekrany smartfonów setki użytkowników. Przede wszystkim dlatego, że były odpowiednio zatytułowane. Ale równie wysoką oglądalność miała relacja pewnego surfera, który pokazał swoim followersom, jak pływa na desce. Bez oznaczania konkretnego miejsca, jedynie informując, że jest to przekaz live z sufrowania. Dlatego należy zadbać o to, aby tytuł wyjaśniał, gdzie się znajdujemy i/lub co pokazujemy. Wystarczy kilka kluczowych słów.

Chris Ducker (@chrisducker), choć nie podróżuje i nie pokazuje różnych zakątków świata, konstruuje tytuły, które przyciągają uwagę. Nie przejdziesz obojętnie obok tekstu: „5 sposobów jak zwiększyć popularność marki na Periscope”, prawda? Polecam obserwować jego profil. Znajdziecie tam sporo fajnych nagrań na temat działań marki na Periscope i porad dotyczących tego kanału.

Obserwuj innych

Jeśli nadal nie wiecie od czego zacząć, polecam zainstalować Periscope i obserwować innych. Zwróćmy uwagę na to, w jaki sposób nadają i jak wchodzą w interakcje ze swoimi widzami. Dzięki temu sprawdzimy na czym to wszystko polega, a być może nawet zainspirujemy się do stworzenia własnych treści.

Kogo mogę polecić na początek? Na pewno wspomnianych wyżej @chrisducker, @lonelyplanet, @popydo. Ale także Londyńskie ZOO (@ZSLLondonZoo), którego pracownicy opowiadają o zwierzętach, ich zwyczajach, a także opiece nad nimi. Kanał Emirates Live (@elive), gdzie możemy obejrzeć głównie relacje z Abu Dhabi i Dubaju. Central Park (@CentralParkNYC) – w ostatnim streamingu można było zobaczyć rzeźby stojące w Central Parku i posłuchać o ich historii. Polecam też nieoficjalny kanał Disney Periscope (@DisneyPeriscope), a także Euro Maestro (@euromaestro), który streamuje na żywo z największych atrakcji Paryża i Francji.

Ułóż plan

Kiedy wiemy już co chcemy pokazywać i mamy ustaloną tematykę swoich transmisji, warto ułożyć harmonogram działań. Pamiętajmy, że to nie Facebook. Nie musimy być hiper-regularni, aby utrzymać zainteresowanie. Tutaj nikt nie ogranicza widoczności naszych treści. Możemy streamować przez kilka minut, aby po chwili znów zacząć transmisję, jeśli mamy coś ciekawego do pokazania. Możemy streamować w środku nocy, bo dla kogoś z drugiego końca świata jest właśnie początek dnia. Ale warto jednak mieć ułożoną chociażby listę tematów, które chcemy poruszać w swoich transmisjach. Taki harmonogram pomoże nam się nie pogubić. Jeśli wiemy, że za tydzień będziemy na ciekawej konferencji lub branżowym evencie – zapiszmy to w kalendarzu publikacji. Odrobina porządku każdemu się przyda.

Zacznij działać

Ciekawie prowadzony profil na Periscope może stać się świetnym narzędziem do promocji marki. Wystarczy zastanowić się, co chcemy pokazać naszej widowni i zachęcić ją do oglądania za pomocą chwytliwego tytułu. Cała reszta zależy od naszego pomysłu i wykonania. Udostępniając na Periscope treści ekskluzywne, których fani naszej marki nie zobaczą nigdzie indziej, mamy szansę przyciągnąć do swojego kanału regularną publiczność.

Warto także upowszechnić informację o planowanym streamingu wśród fanów w innych mediach społecznościowych. Dzięki transmisji na żywo nawiązujemy z nimi bliższy kontakt niż na jakimkolwiek innym kanale. Zyskujemy w ten sposób ich zaufanie i zwiększamy zaangażowanie.

NEWSLETTER

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach