Blog

Jak samemu zrobić ładną grafikę na fanpage lub stronę www?

Podobno odpowiednia motywacja w połączeniu z wiedzą z Internetu pozwoli każdemu nauczyć się wszystkiego na temat wszystkiego. Brzmi jak kiepski frazes, ale kiedy jesteś głową jakiegoś biznesowego przedsięwzięcia to wiesz, że bardzo dużo rzeczy trzeba będzie zrobić własnymi rękami. Proste grafiki to jedna z takich rzeczy, do których nie potrzebujesz usług profesjonalisty. Na fanpage’ach małych przedsiębiorstw często przewijają się obrazki, które wyszły spod ręki ich właścicieli. To smutne, że przytłaczająca większość z nich nie spełnia swojej roli, a jest jedynie neutralnym obrazkiem bez przesłania.

Tymczasem wystarczy kierować się kilkoma podstawowymi zasadami oraz wiedzieć jak podejść do tematu, aby firmy była w Internecie odbierana jako profesjonalna oraz godna zaufania.

 

Rozmiar

Wymiary oraz orientacja grafiki, którą będziemy tworzyć to informacja, od której powinniśmy zacząć. Rozmiar uzależniony jest od miejsca publikacji grafiki. Na Twojej stronie internetowej najczęściej wystarczy kliknąć na obrazku prawym przyciskiem myszy i wybrać opcję podobną do „Otwórz grafikę w nowej karcie” lub „Pokaż obraz”. W tytule zakładki przeglądarki w nawiasie będzie widoczny rozmiar obrazka, który musisz utworzyć. Czasem jednak, gdy obrazek osadzony jest na stronie w niestandardowy sposób, ten sposób nie zadziała. Zawsze możesz jednak odezwać się do firmy, który stworzyła Twoją stronę, aby udostępnili Ci taką informację.

W przypadku social media poszczególne serwisy zazwyczaj radzą sobie z dowolnymi rozmiarami w ten sposób, że przy dodawaniu grafiki pozwalają ja odpowiednio skadrować, pomniejszają ją lub wyświetlają tylko część grafiki. Warto jednak mieć nad tym większą kontrolę i poszukać w Internecie informacji na temat aktualnych wymiarów, które zaleca dany serwis.

Warto również zaznaczyć, że niektóre aplikacje potrafią podpowiadać rozmiary grafik dla odpowiednich kanałów dystrybucyjnych.

 

Narzędzia

Wcale nie musisz kupować potężnej aplikacji graficznej do swojej firmy. W sieci dostępnych jest sporo łatwych w obsłudze oraz darmowych narzędzi do projektowania grafiki. Na potrzeby utworzenia prostej grafiki w zupełności wystarczą. Kilka ciekawych pozycji:

Canva jest bardzo popularna u nas w Polsce, niebawem pokażę Wam, jak przygotować konkretną grafikę właśnie w tym narzędziu – krok po kroku.

 

Treść

Aby zacząć musisz mieć plan. Przede wszystkim odpowiedz sobie na pytanie jaką informację powinna przekazywać grafika i do kogo chcesz z nią trafić. Nie warto ulegać pokusie przekazania jak największej ilości informacji na grafice. Czasami wystarczy, że grafika jest tylko ilustracją do treści, którą wpiszesz w wiadomości lub artykule na swojej stronie internetowej czy poście, który umieścisz na Facebooku. Być może jednak warto zamieścić na niej najważniejszą informację lub jakieś słowo kluczowe, aby już krótki rzut oka pokazywał odbiorcy, co chcesz  przekazać.

Nie ma tutaj jednego, dobrego rozwiązania. Tworzenie nowych treści w Internecie to ciągłe eksperymentowanie, a efekt niejednokrotnie zależny jest od tego do jakiej grupy odbiorców mówisz. Znając dobrze tematykę, w której się poruszasz z pewnością bardzo dobrze potrafisz wyczuć nastroje zainteresowanych internautów.

 

Kolory

Nawet jeśli myślisz inaczej to wiedz, że obok kolorów nie da się przejść obojętnie. Kolorystyka mówi nam bardzo dużo o charakterze informacji, którą odbieramy i potrafi to zrobić w ciągi kilku sekund. Na temat doboru kolorów można by pisać wiele, ale tutaj postaram się zebrać kilka pomocnych rad.

Przede wszystkim nie warto pokusić się o stosowanie wielu jaskrawych kolorów. Mogłoby się wydawać, że taki zabieg wystarczy do zatrzymania uwagi odbiorcy. W praktyce jednak bardzo ciężko jest okiełznać takie kolory i w rezultacie otrzymujemy efekt odwrotny, gdyż grafika staje się odrzucająca. Zdecydowanie bezpieczniej jest stosować przeważający kolor wygaszony, pastelowy lub biele, czy ciemne szarości, a jako dodatek kolor jaskrawy. W ten sposób można uzyskać ładny, rzucający się w oczy komunikat. Poniżej przykład dla zobrazowania różnicy.

 

Jak zrobić samemu grafikę na stronę - Porównanie kolorów

 

Wybierz kolor główny i spróbuj dobrać go do Twojej branży. Zwróć uwagę, że jeśli przejrzysz strony firm w danej branży kolorystyka bardzo często będzie się powtarzać. Np. branża medyczna – gdzie królują różne odcienie niebieskiego, branża hotelarska – przeważające odcienie brązu lub bordo. Jest to na pewno pomocny wyznacznik bezpiecznego wyboru koloru. Ale oczywiście nie jest to sztywna zasada! Firmy stosują różną kolorystykę właśnie po to, aby się wyróżnić. Trzeba wiedzieć o tym, że jest to starannie przemyślany wybór i emocje, jakie wywołuje dany kolor, związane są również z zastosowanymi kształtami i proporcjami kolorów. Zastosowanie wybranego koloru w różnych odcieniach da nam jednak bezpieczny przepis na ładną grafikę promocyjną naszej firmy.

 

Zdjęcia

Tworzenie grafik od zera wymaga zarówno pomysłu, jak i umiejętności. Ale zadanie można sobie ułatwić korzystając ze zdjęcia dostępnego w Internecie. Musisz oczywiście pamiętać o prawach autorskich osób, które wykonały daną fotografię. Dlatego zawsze korzystaj z banków zdjęć udostępniających materiały z odpowiednią licencją. Mogą to być zarówno darmowe, jak i płatne serwisy. Na naszym blogu publikowaliśmy już listę tych darmowych w artykule: Skąd brać darmowe i legalne zdjęcia w dobrej jakości?, zachęcam do skorzystania z niej.

Zdjęcie nawiązujące do tematyki Twojej branży lub charakteru Twojego komunikatu zdecydowanie ułatwi Ci szybkie stworzenie ładnej grafiki. Takie zdjęcie może być np. tłem dla krótkiego hasła, elementem graficznym pasującym do stworzonego przez Ciebie tła lub nawet ilustracją samą w sobie.

 

Hierarchia

Wiesz już co chcesz przekazać odbiorcom, masz już pewnie w głowie wstępną wizję Twojej grafiki. Istnieje jednak niebezpieczeństwo, że zarzucisz odbiorcę zbyt duża ilością informacji. Obraz działa na odbiorcę inaczej niż tekst. Kluczowe jest, aby przy krótkim rzucie oka grafika zaintrygowała i dała motywację do dokładniejszego zapoznania się z komunikatem, który chcesz przekazać.

Jeśli chcesz poinformować odbiorców np. o nowych warsztatach, to nie warto na grafice wypisywać wszystkich informacji o tym wydarzeniu. Pomyśl nad ładnym i wyraźnym pokazaniu tematyki warsztatu i np. daty wydarzenia. Być może jednak masz jakiś pomysł na promocję związaną z tym wydarzeniem, np. 10 pierwszych wejściówek za darmo. Wtedy warto, aby właśnie ta informacja była kluczowa na grafice. Z pewnością przyniesie Ci więcej kliknięć w grafikę od osób, których promocja zachęci do przeczytania pełnej informacji o wydarzeniu.

 

Jak samemu zrobić grafikę na Facebooka - Porównanie hierarchii

 

Przejrzystość

Nawet jeśli tekst, który chcesz umieścić na grafice to tylko 2-3 wyrazy i tak może się okazać, że za dużo się na niej dzieje. Staraj się tak dobierać zdjęcia lub elementy graficzne, aby kluczowa informacja nie została przygnieciona przez formę obrazka. Czytelna informacja lubi światło, a to oznacza, że powinna mieć trochę wolnego miejsca wokół siebie. Niełatwo jest zachować czytelność tekstu przy jego fantazyjnym umiejscowieniu.

Kluczowy jest także wybór czcionki. Nie łącz więcej niż 2 różne kroje dla jednej grafiki. To bezpieczny limit i gdy nie poszalejesz z fantazyjnymi fontami, grafika powinna być czytelna i miła w odbiorze.

 

Jak samemu zrobić grafikę na stronę - Porównanie przejrzystości

 

Spójność

Kiedy poczujesz chęć tworzenia ilustracji do Twoich artykułów, wydarzeń czy innych treści pamiętaj o tym, że warto, aby były one rozpoznawalne. Bez względu na to, czy tworzysz treści dla swojej firmy, czy jakiegokolwiek projektu tworzysz pewną markę. Każda marka buduje swoją tożsamość nie tylko wartością, którą jest w stanie dać innym, ale także pewnym wyobrażeniem o niej. Składają się na to m.in. kolory, kształty, nazwy, hasła. Publikując grafiki, które reprezentują Twoją markę staraj się, aby poruszały się w podobnej kolorystyce, korzystały z podobnych lub tych samych fontów (czcionek).

 

Być może Twój projekt ma już opracowaną identyfikację wizualną, czyli zestaw zasad opisujących „wygląd” marki. Jeśli dysponujesz księgą identyfikacji wizualnej to idealnie. Zapoznaj się z nią dokładnie, aby mieć klarowną wizję tego, jak powinna się prezentować Twoja marka. Projektując grafiki zawsze należy trzymać się zasad, które opisuje księga. Gdy konsekwentnie stosujesz pewne rozwiązania graficzne w obrazkach, które stworzysz po pewnym czasie, odbiorcy będą w stanie rozpoznać Twoją markę, nawet gdy nie będę znali źródła pochodzenia danego komunikatu. To długofalowa strategia, jednak tylko w taki sposób zbudujesz profesjonalny i wiarygodny wizerunek. Dlatego tak ważne jest, aby zadbać o szczegóły nawet przy tworzeniu prostych grafik.

 

Mariusz Mis

Mariusz Mis

Grafik i współwłaściciel agencji kreatywnej Ideative. Projektowaniem stron internetowych zajmuje się od dekady. Każdy nowy projekt jest dla niego wyzwaniem, do którego podchodzi z zapałem i olbrzymią dozą kreatywności. Prywatnie lubi dobre kino, muzykę i smaczne jedzenie. LinkedIn

NEWSLETTER

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach