Blog

12 wskazówek, jak prowadzić wartościowego bloga?

Stworzenie wartościowego bloga firmowego wymaga czasu. Jest to długofalowy proces, w którym należy przede wszystkim skupiać się na dostarczeniu naszym potencjalnym klientom odpowiedzi, których szukają. Merytoryczne informacje nie tylko pomogą im rozwiązać dany problem, ale sprawią również, że zaczną postrzegać nasz blog, jako rzetelne źródło wiedzy w konkretnej branży.

Wartościowy blog to jednak nie tylko treści. Jasne, są one bardzo istotnym elementem budowania lojalnej grupy odbiorców, dla nie jedynym. Aby Twój blog zgromadził wokół siebie czytelników (nie tylko nowych, ale również powracających), musisz zadbać także o inne kwestie. Jakie? O tym, poniżej.

1. Naucz się pisać systematycznie

Czytelnicy przyzwyczajają się do regularności udostępnianych treści. Jeżeli dodajesz na blogu artykuły raz w tygodniu i informujesz o nich (np. w Newsletterze, w social media), właśnie wtedy odczujesz wzmożony ruch na stronie. Stali bywalcy często wiedzą, że nowy tekst pojawia się raz/dwa/trzy razy w tygodniu i dlatego śledzą blog na bieżąco. Warto zatem dbać o swoich czytelników i pisać systematycznie. Świadczy to o profesjonalnym podejściu do tworzenia bloga i zaangażowaniu w budowanie społeczności zgromadzonej wokół niego.

Systematyczne tworzenie treści może być uciążliwe, gdy nie masz pomysłu na wpis. Dlatego pamiętaj o stworzeniu strategii treści dla bloga. Zawiera ona nie tylko harmonogram publikacji, ale także wytyczne, którymi będziesz się kierował przy wyborze odpowiednich tematów.

Dobrym sposobem jest również zapowiadanie pojawienia się nowego tekstu np. w mediach społecznościowych. W ten sposób nie tylko informujesz swoich odbiorców, ale przede wszystkim dyscyplinujesz siebie. Bo jeśli już obiecasz nowy artykuł w poniedziałek, to z tej obietnicy z pewnością będziesz chciał się wywiązać.

Regularne publikowanie nowych treści pozytywnie wpływa także na pozycję Twojego bloga w wyszukiwarce. Nowy content zawsze jest mile widziany przez Google. Zadbaj jednak o to, by był on ściśle powiązany z usługami oferowanymi przez Twoją firmę. Dzięki temu możesz liczyć na wyższe pozycje w wyszukiwarce po wpisaniu słów kluczowych charakteryzujących Twój biznes.

2. Twórz dla swoich odbiorców

Prowadząc bloga, należy pamiętać o tym, że treści, które się na nim pojawiają, muszą być interesujące dla odbiorcy. Łatwo powiedzieć, prawda? Ale jak dowiedzieć się, co takiego ciekawi naszych czytelników?

Po pierwsze ? obserwuj swoich aktualnych klientów. Na pewno podczas realizacji różnych zleceń, czy zamówień spotkałeś się z wieloma sytuacjami, w których Twój klient o coś pytał. Wykorzystaj tę wiedzę! Zapisuj pytania klientów i postaraj się stworzyć artykuły, które na nie odpowiadają. Być może niektóre rzeczy wydają Ci się oczywiste, ale Twoi potencjalni klienci mogą o nich nie wiedzieć. W ten sposób nie tylko ich edukujesz i przybliżasz swoją branżę, ale również ułatwiasz sobie pracę w przyszłości. Jak?

Na przykład, podczas realizacji strony internetowej Twój klient pyta, czym właściwiej jest ten hosting i jakimi wytycznymi kierować się przy jego wyborze. Już masz potencjalny temat na bloga. W przyszłości wystarczy, że podeślesz klientowi link do tego artykułu i będzie miał gotową odpowiedź. A Ty zaoszczędzisz czas, który musiałbyś poświęcić na wyjaśnianie.

Jeśli nie wiesz, co ciekawi Twoich potencjalnych klientów możesz ich po prostu o to zapytać. Na przykład na firmowym profilu na Facebooku. Opublikuj post z dwoma przykładowymi tematami na artykuły i zapytaj, który z nich powinieneś szerzej opisać. Możesz dołączyć także do grup tematycznych na Facebooku, w których znajdują się Twoi potencjalni klienci i tam również podpytać, który temat byłby dla nich bardziej interesujący.

3. Buduj społeczność

Jeżeli piszesz artykuły, włącz na blogu możliwość ich komentowania. Dzięki temu stworzysz więź między Tobą a czytelnikiem. Pamiętaj, żeby zawsze odpowiadać na każdy komentarz, nawet ten, który jest krytyczny. Naucz się przyjmować krytykę i racjonalnie argumentować, a będziesz bardziej wiarygodny w oczach odbiorcy. Odpowiadając rzeczowo pokażesz, że jesteś ekspertem w danej dziedzinie.

Komentarze umożliwiają nawiązanie kontaktu z Twoim czytelnikiem, który może stać się klientem firmy. W wielu przypadkach to właśnie w komentarzach pod artykułami toczy się rzeczowa dyskusja na określony temat. W takiej dyskusji zawsze możesz szerzej przybliżyć swoje stanowisko.

Społeczność wokół bloga możesz budować również w mediach społecznościowych. Regularne prowadzenie ciekawego profilu przynosi efekty w postaci wzrostu zainteresowania blogiem. Szczególnie przydatna jest reklama np. na Facebooku, gdzie promocję można rozpocząć już od niewielkich kwot. Pamiętaj o tym, że strona na Facebooku to nie tablica ogłoszeniowa. Powinna więc nie tylko przedstawiać posty z bloga, ale także inne, tematycznie powiązane informacje, które mogą zaciekawić Twoich odbiorców.

4. Publikuj wypowiedzi osób znanych z Twojej branży

Stwórz wartościową treść, w której pokażesz, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie. Nie zapominaj jednak o tym, że w branży działają także inne osoby, z którymi warto rozmawiać. Czytelnicy interesują się artykułami, w których mogą przeczytać wypowiedzi czy komentarze innych osób z branży.

Publikuj więc artykuły z wypowiedziami osób z Twojej branży. Zajmujesz się projektowaniem stron internetowych? Przeprowadź wywiad ze specjalistą SEO, który odpowie na kilka pytań związanych z optymalizacją witryny. Poproś o komentarz do artykułu specjalistę od content marketingu, który podpowie, jak stworzyć skuteczne teksty do strony www. W ten sposób odbiorcy Twojego bloga mogą zapoznać się z ciekawymi treściami, które są ściśle powiązane z Twoją branżą.

Dobrym rozwiązaniem są także gościnne artykuły innych specjalistów, które można zamieścić na własnym blogu. Zyskujesz dzięki temu nowy content, a Twoi czytelnicy porcję dodatkowej wiedzy z dziedziny, która ich interesuje.

5. Promuj swoje artykuły

Stworzenie merytorycznego i ciekawego tekstu to dopiero połowa sukcesu. Teraz musisz skłonić odbiorców, żeby go przeczytali. W content marketingu ?content? to tylko jedna część składowa. Liczy się również ?marketing?, czyli sposoby, za pomocą których możesz promować swój artykuł. Metody promocji mogą być ustalone w opracowanej wcześniej strategii treści dla bloga firmowego. Na początku warto jednak testować różnorodne sposoby, aby wiedzieć, które z nich przynoszą najlepsze efekty.

W promocji możemy wykorzystać metody płatne oraz bezpłatne. Jedną z takich bezpłatny metod jest budowanie swojego wizerunku w blogosferze. Jest to działanie długofalowe, dlatego nie należy nastawić się przy nim na szybkie efekty. Przede wszystkim polega na regularnym śledzeniu branżowych blogów i komentowaniu artykułów. Musimy tu jednak rozgraniczyć cieszący się złą sławą marketing szemrany od merytorycznej dyskusji. Nie chodzi o to, by w nachalny sposób w komentarzach udostępniać linki do swoich publikacji. Mowa tutaj o tym, aby prowadzić dyskusję, która wnosi do rozmowy przekonujące i rzeczowe argumenty. Dzięki temu dajemy się poznać z jak najlepszej strony.

Nie możesz zapomnieć także o obecności w social mediach. Regularne prowadzenie profilu na Facebooku pozwoli Ci dotrzeć do czytelników i zaoferować im nowe artykuły. Obecnie bardzo dużą popularnością cieszą się grupy na Facebooku, w których możesz promować swojego bloga i tworzone treści. Możesz również wykorzystać płatne metody promocji, jak na przykład kampania reklamowa w mediach społecznościowym. Taka reklama, dobrze zoptymalizowana, wciąż pozostaje jedną z tańszych alternatyw, jeśli chodzi o płatną promocję.

6. Twórz poprawne i estetyczne treści

Wchodząc na bloga pierwsze wrażenie robi na nas jego wygląd i to, w jaki sposób przedstawione są treści. Czytelnik, który jest na Twoim blogu po raz pierwszy nie ma jeszcze okazji stwierdzić, czy interesujący go artykuł jest wartościowy. Ale wciągu kilku sekund oceni, czy blog dobrze wygląda, jest czytelny, przejrzysty i przyjemny dla oka. Wygląd bloga jest więc bardzo istotną kwestią, o którą warto zadbać.

Dobrze zaprojektowany layout sprawia, że strona www jest nie tylko estetyczna, ale także czytelna i funkcjonalna. Na blogu stosuj odpowiedniej wielkości czcionki (16-18px), a teksty podziel na akapity oraz śródtytuły. Przy nagłówkach zastosuj czcionkę w większym rozmiarze. Dobrze sprawdzą się również różnego rodzaju:

  • listy i wypunktowania
  • infografiki
  • screeny
  • pokazy slajdów
  • filmy
  • wyróżnione cytaty

Rozbicie długiego tekstu na mniejsze akapity oraz wykorzystanie tych prostych, ale skutecznych rozwiązań wizualnych sprawi, że przyciągną one wzrok czytelnika i zachęcą do przeczytania całości. Możesz również wyróżnić swój blog i zastosować kilka ciekawych elementów animacyjnych.

Oprócz estetycznych i czytelnych treści, każdy artykuł musi być napisany nienagannie pod względem językowym i gramatycznym. Bez względu więc na to, z jakiego edytora tekstu korzystasz, zawsze pamiętaj o tym, aby włączyć sprawdzanie pisowni. Przed publikacją możesz dać artykuł do przeczytania innej osobie z zespołu. W ten sposób szybciej uda wykryć się ewentualne błędy.

7. Buduj listę subskrybentów

Zwróć szczególną uwagę na czytelników, którzy wracają na Twojego bloga. Są to lojalni odbiorcy, o których powinieneś zadbać. Newsletter daje możliwość nie tylko zwiększenia listy mailingowej, ale przede wszystkim utrzymania kontaktu z dotychczasowymi czytelnikami. Dzięki niemu możesz zachęcić odbiorców do odwiedzania bloga i w zamian za subskrypcję zaoferować im dodatkową, unikalną treść.

Umieść zapis na newsletter w widocznym miejscu na blogu. Dobrze byłoby, aby pojawił się pod każdym artykułem. Pamiętaj, że czytelnicy trafiają na Twój tekst nie tylko przez stronę główną bloga, ale głównie dzięki wyszukiwarce. W wielu przypadkach zapoznają się tylko z tym konkretnym tekstem. Pozwól im więc zapisać się na newsletter zaraz po jego przeczytaniu. Jeśli artykuł ich zaciekawi, a dodatkowo dla subskrybentów swojego newslettera zaproponujesz dodatkowe, wartościowe materiały, z chęcią pozostawią swój adres e-mail.

8. Nie przesadź z autopromocją

Blog jest miejscem, w którym możesz reklamować swoją firmę. Musisz jednak pamiętać o tym, aby robić to z umiarem. Nachalna reklama i zachęcenie do skorzystania z oferty w każdym artykule bardzo szybko zniechęci czytelników do dalszego odwiedzania bloga.

Jak więc reklamować na blogu firmowym swoje usługi lub produkty, nie reklamując ich? Po pierwsze teksty na blogu powinny ściśle nawiązywać do oferowanych przez firmę produktów lub usług. W ten sposób będzie można je znaleźć za pomocą wyszukiwarek. Po drugie, pamiętaj o linkowaniu wewnętrznym. W artykułach zamieszczaj linki do swoich produktów lub usług. Najlepiej opisowe linki z nazwą produktu, co jest także korzystne z punktu widzenia wyszukiwarek.

Kolejną rzeczą, jaką możesz zrobić, to na końcu artykułu umieścić przycisk Call-to-action (z ang. Przycisk skłaniający do działania), który będzie zachęcał do kontaktu z Twoją firmą, jeśli tylko czytelnik będzie potrzebował pomocy lub odpowiedzi na pytania.

Pamiętaj, że tworząc przydatne treści dla Twoich czytelników budujesz swój wizerunek, jako specjalisty w danej branży. Możesz więc być pewien, że część odbiorców firmowego bloga będzie zgłaszało się do Twojej firmy z prośbą o przedstawienie oferty. Dzielenie się wiedzą i edukowanie klientów zawsze przynosi korzyści!

9. Dostosuj blog do urządzeń mobilnych

Strony responsywne, które same dostosowują się do rozdzielczości ekranu są obecnie standardem. Aby blog wyglądał profesjonalnie, a jednocześnie był uniwersalny dla różnych urządzeń, warto zlecić wykonanie responsywnego layoutu bloga.

W Polsce ruch mobilny w sieci przekroczył już 60%, podczas gdy strony www z komputerów przegląda jedynie 38% internautów. To widoczny sygnał dla właścicieli serwisów www, sklepów i stron internetowych oraz blogów, że należy dostosować je do smartfonów i tabletów. Jeśli bowiem witryna nie zostanie dopasowana do ekranów o małej rozdzielczości, odbiorcy natychmiast po wejściu będą ją opuszczać.

Dostosowanie do urządzeń mobilnych nie tylko poprawia komfort korzystania z bloga, ale również znacząco wpływa na pozycję w wynikach wyszukiwania. Od 2015 roku algorytm Google promuje witryny zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych. W 2016 roku, gdy średnia ilość wejść na witryny internetowe ze smartfonów i tabletów przekroczyła 50% Google zrobiło kolejny ukłon w stronę mobilnych witryn wprowadzając algorytm indeksowania stron mobilnych mobile-first-indexing.

Jeśli nie wiesz, czy Twój blog jest dopasowany do smartfonów i tabletów możesz to sprawdzić wykonując test optymalizacji mobilnej.

10. Wymień autora z imienia i nazwiska

Pamiętaj, że za pośrednictwem bloga budujesz wiarygodność firmy i zdobywasz zaufanie czytelników. Nie pozostawaj więc bezimienny. Pod każdym artykułem na blogu umieść widoczną informację o autorze. Przedstaw się z imienia i nazwiska, dodaj kilka zdań opisujących oraz zdjęcie. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest także umieszczenie linku do swojego profilu na LinkedIn.

W ten sposób pokazujesz, że to właśnie Ty jesteś ekspertem, który wypowiada się w danym temacie. Dzięki temu odbiorca będzie mógł powiązać treść tekstu z konkretną osobą. Co więcej, jeśli poprzez bloga zdobędziesz zapytania potencjalnych klientów, zawsze będzie im łatwiej z Tobą rozmawiać znając Twoje personalia i kojarząc Twoją twarz.

11. Stosuj linkowanie wewnętrzne

Jeśli tworzysz nowy wpis – zastanów się, czy możesz w nim umieścić linki, do swoich poprzednich artykułów. W ten sposób odsyłasz czytelnika po dodatkową dawkę wiedzy i nie rozmywasz tematu, który poruszasz.

Pamiętaj, aby dokładnie opisać, co Twój czytelnik znajdzie pod danym linkiem.

Zamiast: „Więcej informacji na temat wpływu bloga na pozycjonowanie znajdziesz tutaj.

Napisz: „Dowiedz się więcej na temat wpływu bloga na pozycjonowanie.

W ten sposób Twój odbiorca dokładnie wie, jakiej treści spodziewać się pod podanym linkiem.

Linkowanie wewnętrzne nie tylko umożliwia czytelnikowi zapoznanie się z artykułami powiązanymi z tekstem, który właśnie czyta. Jest również bardzo istotną częścią optymalizacji Twojego bloga firmowego i strony internetowej. Linkowanie pozwala na płynne przekierowanie czytelnika z artykułu do podstrony z konkretną usługą oferowaną przez Twoją firmę. Dlatego tworząc kolejne treści należy bezwzględnie pomyśleć o ich optymalizacji i linkowaniu do innych zasobów w obrębie strony www.

12. Używaj dobrej jakości zdjęć

Liczy się nie tylko merytoryka, ale również strona wizualna Twojego bloga. Zadbaj więc o dobrej jakości zdjęcia. Idealnie byłoby, gdybyś wykonywał je sam ? profesjonalnym sprzętem lub zlecił fotografowi.

Jednak jeśli masz ograniczony budżet możesz skorzystać z darmowych banków zdjęć, które znajdziesz w sieci. Przed użyciem danego zdjęcia pamiętaj o tym, aby sprawdzić jego licencję. Nigdy nie wykorzystuj zdjęć z Internetu, jeśli nie masz pewności, że możesz to zrobić. Łamiesz w ten sposób prawa autorskie twórcy fotografii. Zapoznaj się z rodzajami licencji Creative Commons i korzystaj z serwisów z darmowymi zdjęciami.

 

Tworzenie wartościowego bloga, który będzie doceniany przez odbiorców, to długotrwały proces. Jednak warto zaangażować w niego swój czas oraz zasoby. Dzięki temu czytelnicy będą chętnie na bloga powracać i włączać się do dyskusji. W końcu zauważysz, jak blog i wartościowe treści mogą przyczynić się do zwiększenia ruchu w firmowej stronie www i w konsekwencji do rozwoju Twojej firmy.

Weronika Skolimowska

Weronika Skolimowska

Redaktor naczelna Blogative i współwłaścicielka agencji kreatywnej Ideative. Od wielu lat z pasją pochłania ogromne ilości wiedzy związanej z social media i marketingiem. Internet to jej nałóg, z którym nie chce walczyć, a zadowoleni klienci z pewnością wsparliby ją w tej opinii. LinkedIn

NEWSLETTER

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach