Blog

10 najczęściej popełnianych błędów na blogach firmowych

Blog jest jednym z narzędzi content marketingu, którymi posługują się firmy. Za jego pomocą można skutecznie zwiększyć sprzedaż usług lub produktów, pozyskać nowych klientów i zbudować wizerunek marki, jako eksperta w danej dziedzinie. To tylko niektóre korzyści z prowadzenia bloga firmowego, dlatego coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na jego założenie.

Niestety na późniejszym etapie początkowy zapał przygasa, a blog, który miał pomóc w pozyskaniu nowych klientów, nie przynosi zamierzonych efektów. Znajomy scenariusz? Zobacz, jakie są najczęstsze błędy na blogach firmowych i sprawdź, czy Ty również ich nie popełniasz.

1. Brak strategii

Głównym celem firmowego bloga jest zwiększenie zainteresowania usługami lub produktami Twojej firmy. Możesz go osiągnąć dzięki publikowaniu wartościowych treści. Dlatego warto już na samym początku pracy nad blogiem stworzyć strategię treści. To dokument, który zawiera reguły dotyczące tego, co na blogu będzie publikowane i jakie cele chcesz dzięki niemu osiągnąć. Celem może być np. zebranie X adresów e-mail od subskrybentów Newslettera w danym okresie czasowym.

Przy braku ściśle zdefiniowanej strategii na blogu zaczyna panować chaos. Treści nie nawiązują do oferty firmy, wkradają się teksty spoza tematyki poruszanej na blogu, nie ma osób odpowiedzialnych za tworzenie harmonogramu publikacji, przez co teksty nie pojawiają się regularnie. Bez strategii nie wiemy, czy blog realizuje jakiekolwiek cele biznesowe. Nie ma również określonych metod promocji bloga. To wszystko sprawia, że blog przestaje być skutecznym narzędziem do pozyskiwania klientów.

2. Brak regularności w pisaniu

Niesystematyczne publikowanie nowych treści to kolejna bolączka firmowych blogów. Po części jest to następstwo braku strategii. Gdy nie mamy jasno ustalonego harmonogramu publikacji oraz tego, kto ma napisać dany tekst,  odpowiedzialność za jego stworzenie łatwo się rozmywa. Jednak sama strategia nie wystarczy. Trzeba się jej jeszcze konsekwentnie trzymać. Jeśli zamierzamy publikować 1 tekst w tygodniu, to musimy znaleźć czas na jego napisanie.

W przypadku, gdy od początku zakładamy, że to nie my będziemy pisać teksty do naszego bloga, można oddelegować do tego określoną osobę/osoby. Innym wyjściem jest zlecanie stworzenia artykułów zewnętrznym copywriterom. Wystarczy dostarczyć im harmonogram publikacji wraz z określonymi tematami. Twoja rola sprowadza się tutaj do merytorycznego sprawdzenia otrzymanych treści. Decydując się na założenie firmowego bloga pamiętajmy o systematyczności. W innym razie stanie się on kolejnym blogiem widmo.

3. Brak budowania bazy subskrybentów

Zbieranie adresów e-mail potencjalnych klientów, to jedna z podstawowych rzeczy, które powinieneś zrobić, aby promować swoje usługi lub produkty.

Twój blog dostarcza merytoryczne treści, które rozwiązują problemy lub odpowiadają na pytania? Twoi odbiorcy z chęcią będą go śledzić i pozostawiają swój e-mail, aby otrzymywać informacje o nowych wpisach. Za pomocą newsletterów możesz także wysyłać im darmowe materiały, obszerne zestawienia lub infografiki, teksty i wywiady nie publikowane w żadnym innym miejscu oraz przygotować dla nich specjalną promocję na swoje usługi lub produkty.

4. Nachalne reklamowanie swoich usług

Jeśli sądzisz, że prowadzenie bloga polega na nieustannym promowaniu swoich usług lub produktów, to jesteś w błędzie. Aby blog spełniał swój cel biznesowy, musi być przede wszystkim źródłem wiedzy. Treści w nim publikowane powinny edukować odbiorców.

Blog, w którym każdy kolejny tekst to pochwała usług lub produktów oferowanych przez firmę, będzie omijany przez klientów szerokim łukiem. Wiesz jak to jest gdy dzwoni do Ciebie telemarketer i namawia na nowego laptopa, Internet mobilny, smartfon i tablet? Taką rozmowę chce się jak najszybciej skończyć. Podobnie jest z blogiem. Jeśli na siłę próbujesz zachęcić odbiorców do swoich produktów – uciekną.

Dlatego pozwól im samym przyjść do Ciebie. Niech przekonają się, że piszesz merytoryczne i warte uwagi treści. W ten sposób dasz się poznać, jako ekspert w swojej branży. Czytelnicy docenią Twoje doświadczenie i wiedzę. I dzięki temu zaczną pytać o Twoje usługi/produkty.

5. Niedopasowane treści

Wpisy z życia firmy mogą być interesujące dla Ciebie, ale niekoniecznie dla czytelników Twojego bloga. Oni przychodzą tutaj po konkretną dawkę wiedzy. Wydarzenia z życia firmy zawsze możesz uwieczniać na Instagramie. Jesteś na targach, szkoleniu, zatrudniasz nowe osoby, firmowa wigilia, urodziny szefa? Instagram to dobre miejsce na publikowanie fotek z takich eventów. Tam możesz się pokazać z mniej formalnej strony.

Pamiętaj, nic nie stoi na przeszkodzie, aby od czasu do czasu zamieścić na blogu post na temat Twojej firmy. Ważne, by te treści nie stanowiły podstawy Twojej komunikacji na blogu. Możesz:

  • podsumować ostatni miesiąc/kwartał/rok działalności;
  • zaprezentować nowe elementy oferty;
  • poinformować o nawiązaniu współpracy z dużym kontrahentem ? jako zwieńczenie prowadzonych negocjacji;
  • opisać studium danego przypadku (z ang. Case study) Twojej firmy lub firmy Twojego klienta, która skorzystała z oferowanych przez Ciebie usług lub produktów.

6. Brak kontaktu z czytelnikami

Blog to miejsce styku klientów z firmą. Mogą jej wcale nie znać, ale poszukując odpowiedzi na konkretne pytanie – trafią na Twój artykuł, a z niego na firmową stronę internetową. Dlatego powinieneś zadbać o to, aby blog budował społeczność wokół Twojej marki. A wchodzenie w interakcję z potencjalnymi klientami, z pewnością Ci w tym pomoże.

Wyłączenie możliwości komentowania artykułów nie jest w tym przypadku dobrym wyjściem. Nawet, jeśli na blogu pojawią się komentarze negatywne nie kasuj ich. Odpowiadaj merytorycznie, rzeczowo. Wchodź w dyskusję z czytelnikami. Jeśli ktoś zwraca Ci uwagę i ma rację – przyznaj się do błędu i podziękuj. Dzięki aktywnemu udziałowi w dyskusji budujesz wizerunek swojej firmy i zwiększasz lojalność klientów.

7. Teksty o niskiej wartości

Blog jest skutecznym narzędziem content marketingowym, ale tylko wtedy, gdy edukuje czytelników i dostarcza im merytoryczne treści. Na Twoim blogu odbiorcy szukają przede wszystkim odpowiedzi na postawione pytania.

Teksty słabe merytorycznie nie wnoszą nic nowego do wiedzy Twojego czytelnika. Jeśli poruszasz konkretny temat skup się tylko na nim. Nie rozdrabniaj na poboczne wątki (o nich możesz zrobić osobne wpisy). Staraj się przekazać solidną dawkę wiedzy, a Twoi odbiorcy z chęcią będą powracać na blog.

Pamiętaj też, że napisanie dobrego tekstu na bloga wymaga nie tylko znajomości samego tematu. Nie wystarczy więc, że jesteś ekspertem w tym co robisz. Musisz zwracać uwagę także na aspekty związane z samym tworzeniem treści. Sprawić, by Twój tekst był atrakcyjny wizualnie, miał chwytliwy tytuł, był napisany prostym językiem i pozbawiony błędów. Dlatego zanim zaczniesz pisać, zobacz, jak stworzyć dobry artykuł na bloga.

8. Blog niedostosowany do urządzeń mobilnych

60% stron internetowych w Polsce jest przeglądanych na smartfonach. Podczas, gdy z komputerów oglądanych jest tylko 38 % witryn. Oznacza to, że jeśli nie dostosujesz swojego bloga do urządzeń mobilnych zamykasz do niego drogę większości użytkowników Internetu. Tracisz więc potencjalnych klientów.

Teksty na blogach nieprzystosowanych do smartfonów, czy tabletów są nieczytelne, nawigacja niefunkcjonalna, a w guziki i linki ciężko jest kliknąć. Większość użytkowników smartfonów, po odwiedzeniu strony nieprzystosowanej do urządzeń mobilnych, opuszcza ją. Dlatego zadbaj o to, by Twój blog był zbudowany zgodnie z obecnymi standardami tworzenia serwisów internetowych.

9. Nieestetyczny wygląd

Przeładowanie reklamami, czy wyskakującymi pop-upami atakującymi odbiorcę na każdym kroku zniechęca go do odwiedzania naszego bloga. Podobnie, jak niedopracowany i nieestetyczny wygląd. Niespójne grafiki, stosowanie kilku różnych czcionek, zbyt jaskrawe kolory, za mały kontrast lub niedopasowane przyciska CTA (z ang. Call to action, przycisk skłaniający do działania) powodują, że tuż po otwarciu bloga, czytelnik chce tylko jak najszybciej z niego uciec.

Wygląd bloga to nie tylko kwestia estetyczna, ale również funkcjonalna. Przejrzysty i minimalistyczny layout znacznie ułatwia odbiór prezentowanych treści. Wykorzystanie harmonizujących ze sobą kolorów sprawia, że wzrok czytelnika się nie męczy. Podobnie użycie czcionek o odpowiedniej wielkości. To wszystko wpływa na komfort osoby przeglądającej bloga i o to warto zadbać.

10. Łamanie praw autorskich

Kopiowanie tekstów, wykorzystywanie zdjęć z Internetu. To największe przewinienia, które choć mocno piętnowane, często zdarzają się na blogach. Treść skradziona od konkurencji naraża nas nie tylko na skutki prawne, ale również na utratę pozycji w wyszukiwarce. Google bowiem piętnuje strony ze zduplikowaną treścią i obniża ich pozycję w wynikach wyszukiwania.

Nielegalne wykorzystywanie zdjęć z Internetu również skutkuje konsekwencjami prawnymi. Podobnie jak nieprzestrzeganie licencji, która określa zasady użycia danego zdjęcia. W sieci są dostępne serwisy z darmowymi zdjęciami najczęściej na licencjach Creative Commons. Jest jednak kilka rodzajów tych licencji, dlatego zawsze przed pobraniem darmowego zdjęcia należy zwrócić uwagę na to, jak można je wykorzystać.

 

Wiesz już, jakie błędy pojawiają się na firmowych blogach. Teraz musisz tylko przeanalizować, czy Ty również je popełniasz. Jeśli tak – to najwyższy czas zabrać się za zmiany. Dzięki temu, blog firmowy może stać się naprawdę świetnym kanałem do pozyskiwania nowych klientów.

Weronika Skolimowska

Weronika Skolimowska

Redaktor naczelna Blogative i współwłaścicielka agencji kreatywnej Ideative. Od wielu lat z pasją pochłania ogromne ilości wiedzy związanej z social media i marketingiem. Internet to jej nałóg, z którym nie chce walczyć, a zadowoleni klienci z pewnością wsparliby ją w tej opinii. LinkedIn

NEWSLETTER

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach