Blog

Nowa strona internetowa – i co dalej?

Inwestycja w budowę strony internetowej i umieszczenie jej w sieci to jedynie początek pracy nad witryną. Kolejnym etapem jej istnienia jest utrzymanie i administracja naszą stroną. Dzięki regularnym aktualizacjom i wzbogacaniu strony o nowe treści możemy zapewnić bezpieczne funkcjonowanie witryny i poprawić jej pozycję w wyszukiwarce Google.

Bezpieczeństwo

Fundamentalną zasadą jest zabezpieczenie strony internetowej z poziomu użytkownika. Jeśli naszą stroną www zarządza kilka osób, postarajmy się o utworzenie dla każdej z nich osobnego konta w panelu administracyjnym, zabezpieczonego skomplikowanym hasłem. Tym sposobem będziemy wiedzieli, kto jest odpowiedzialny za edytowane dane w naszej witrynie. Ważne jest też nadanie odpowiednich uprawnień dla stworzonych kont. Przykładowo, właścicielowi strony przydzielimy konto z uprawnieniami „Administratora”, a osobie zajmującej się dodawaniem nowych treści do bloga lub aktualności powinny zostać nadane uprawnienia „Redaktora”.

Równie istotnym aspektem jest także regularne aktualizowanie systemu CMS i zainstalowanych wtyczek. WordPress cały czas się zmienia i aktualizacje są niezbędne do poprawnego funkcjonowania systemu oraz zwiększają poziom bezpieczeństwa naszej witryny. Każda „luka” w oprogramowaniu może przyczynić się do utraty strony internetowej i danych osobowych klientów. W konsekwencji ucierpi również wizerunek naszej firmy. Bezpieczny WordPress to jeden z elementów, który pomoże chronić naszą firmową witrynę, więc jeśli nie wiemy, jak zadbać o bezpieczeństwo naszej strony internetowej warto zwrócić się do firmy, która może nam w tym pomóc.

Zanim jednak zaktualizujemy system WordPress i wtyczki, powinniśmy utworzyć kopię zapasową strony i bazy danych. Dzięki temu zabezpieczymy się przed niepomyślaną aktualizacją lub ewentualnymi problemami, które czasem się zdarzają. Wykonanie kopii zapasowej może sprawić nam wiele trudności, dlatego dobrym wyborem może być zlecenie wykonania tego typu prac zewnętrznej firmie. W tym przypadku nie będziemy musieli samodzielnie wykonywać kopii zapasowej przed aktualizacją, a w razie problemów szybko i sprawnie przywrócimy poprzednią wersję strony www.

Administracja

Strona internetowa to nie tylko to, co widać po wejściu w dany adres URL. To także panel administracyjny (np. WordPress), który umożliwia właścicielowi witryny zarządzanie nią. Mając dostęp do panelu musimy pamiętać o tym, aby zająć się prawidłową administracją strony. Co to znaczy? Powinniśmy zadbać o aktualne treści i dane, które znajdują się w naszej witrynie. Jeśli zmienił się cennik naszych usług lub produktów – powinniśmy go zmienić nie tylko w salonie, sklepie, firmie, ale także na stronie www. Jeśli zmienił się adres naszej siedziby – także powinniśmy zaktualizować podstronę z danymi kontaktowymi. Jeśli wykonaliśmy nowe realizacje, warto dodać je do naszego portfolio, aby potencjalni klienci przeglądający stronę internetową widzieli, że nasza firma prężnie działa i realizuje nowe projekty i zlecenia.

O regularnej aktualizacji treści muszą też pamiętać osoby, które zdecydowały się prowadzenie bloga firmowego. Jeśli nasz blog jest regularnie prowadzony, umieszczamy na nim unikalne teksty, bogate w zdjęcia, to możemy być pewni, że zostanie zauważony przez internautów. Warto dodać, że nowe treści na blogu będą też lepiej postrzegane przez Google, który zauważy, że serwis stale się rozwija i rozbudowuje i dostarcza unikalny content. Co więcej wpisy blogowe pozwalają nam na przekierowanie odbiorców do naszej oferty lub portfolio. Im częściej więc będziemy wzbogacać naszą stronę o tego typu informacje, tym większa szansa na pozyskanie nowych klientów czy czytelników. Do przygotowywania treści na bloga możemy wyznaczyć odpowiednią osobę lub samodzielnie podjąć się tego zadania. Innym sposobem może być zlecenie stworzenia odpowiednich treści copywriterowi, dzięki któremu będziemy mieć pewność, że nasz blog nie jest zaniedbywany.

Warto też co jakiś czas wykonywać okresowy przegląd funkcji na stronie internetowej. Powinien on uwzględniać m.in. sprawdzenie działania map, formularzy kontaktowych, formularzy zamówień. Dzięki temu zoptymalizujemy działanie swojej witryny i wyeliminujemy elementy strony, które źle funkcjonują, jednocześnie zwiększając poziom jej bezpieczeństwa.

Optymalizacja

Każda witryna po uruchomieniu powinna zostać zoptymalizowana pod kątem odpowiednich słów kluczowych. Wiele osób utożsamia SEO z procesem optymalizacji strony www. To błąd, ponieważ SEO to coś więcej. Jest to szereg działań, które mają na celu poprawę technicznych aspektów strony, urozmaicenie jej treści oraz zdobycie linków pozycjonujących z innych witryn w sieci. Optymalizacji może podlegać treść tekstowa (zmiana tytułów artykułów, dodanie słów kluczowych), struktura strony internetowej (zmiana elementów nawigacji) czy warstwa techniczna (responsywność, szybkość witryny).

Dobrym rozwiązaniem dla właścicieli nowych stron www może być zlecenie przeprowadzenia audytu SEO, który wskaże, jakie działania należy podjąć, aby optymalizacja była skuteczna i wpłynęła na pozycję strony w wyszukiwarce. Jeśli samodzielnie chcemy wykonać audyt SEO, możemy skorzystać z wielu bezpłatnych narzędzi, które pomogą nam ocenić stronę pod kątem błędów.

 

Jak widać, uruchomienie strony internetowej nie oznacza zakończenia naszej pracy nad witryną. Nadal będziemy musieli zainteresować odwiedzających, aby w następnej kolejności przekonać ich do zostania naszymi klientami. W tym celu konieczna jest m.in. regularna aktualizacja systemu CMS, bieżąca administracyjna witryny czy jej odpowiednia optymalizacja. W przeciwnym razie nasza strona www nie spełni swoich funkcji sprzedażowych lub informacyjnych.

Weronika Skolimowska

Weronika Skolimowska

Redaktor naczelna Blogative i współwłaścicielka agencji kreatywnej Ideative. Od wielu lat z pasją pochłania ogromne ilości wiedzy związanej z social media i marketingiem. Internet to jej nałóg, z którym nie chce walczyć, a zadowoleni klienci z pewnością wsparliby ją w tej opinii. LinkedIn

NEWSLETTER

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach