Blog

Jak pisać skuteczne teksty do strony internetowej?

Strona internetowa powinna być nie tylko wizytówką naszej firmy, ale również narzędziem marketingowym, które służy do pozyskiwania klientów. Dlatego oprócz ciekawego designu, intuicyjnej nawigacji i oryginalnych grafik powinieneś zadbać także o skuteczne teksty. W końcu to właśnie dzięki nim zapoznasz klienta ze swoją ofertą.

Poniżej przedstawiamy 8 wskazówek, które pozwolą Ci napisać skuteczny tekst na stronę internetową.

1. Stosuj słowa kluczowe

Pisząc tekst na stronę internetową, piszesz go przede wszystkim dla odbiorców. Aby jednak znaleźli oni twoją stronę, musi im w tym pomóc wyszukiwarka. Dlatego musisz pamiętać o optymalizacji strony. Zastanów się, jakie zwroty wpisują klienci w wyszukiwarce, żeby znaleźć oferowane przez Ciebie usługi lub produkty i zastosuj je w swoich tekstach. Nie zapominaj jednak, że tekst przede wszystkim musi być zrozumiały dla odbiorcy. Dlatego naszpikowanie go słowami kluczowymi nigdy nie jest dobrym rozwiązaniem. Zastosowanie odpowiednich fraz w tekście powinno być przede wszystkim naturalne i wynikać z kontekstu danego zdania.

2. Pamiętaj o śródtytułach

Użytkownicy w sieci skanują teksty, zatrzymując wzrok na najważniejszych dla nich fragmentach. Często czytają tylko nagłówki, poszukując odpowiedzi na interesujące ich pytanie. Dlatego, jeśli na stronie internetowej chcesz zamieścić nieco dłuższy tekst, zastosuj w nim śródtytuły. Wizualny podział tekstu na mniejsze akapity ułatwi ich odbiór, a także poprawi wygląd całej strony.

3. Pisz prostym językiem

Tworząc treści na stronę internetową pamiętaj, aby stosować prosty język. Jeżeli odbiorca nie będzie rozumiał Twojego tekstu, bardzo prawdopodobne, że szybko opuści stronę. W przypadku, gdy Twoja witryna dotyczy zagadnień technicznych, trudno będzie nie używać w niej specjalistycznych zwrotów. Jednak tam, gdzie to możliwe, pisz łatwym i zrozumiałym językiem.

Jeśli wykorzystujesz w swoich tekstach skróty, zawsze pamiętaj o tym, aby je rozwinąć (nie każdy bowiem wie, co mogą oznaczać). Na przykład CTA (z ang. Call-to-action, przycisk skłaniający do działania), RWD (z ang. Responsive Web Design, technologia umożliwiająca dostosowanie strony www do urządzeń mobilnych).

4. Pamiętaj o krótkich zdaniach

Użytkownicy najczęściej wchodzą na stronę, szukając określonej treści. Mają niewiele czasu na przejrzenie wszystkiego i zapoznanie się z ofertą Twojej firmy. Dlatego tworząc treści, pamiętaj o tym, aby były zwięzłe i złożone z prostych zdań. Na stronie internetowej musi być krótko, rzeczowo i skutecznie.

5. Wystrzegaj się błędów

Skuteczny tekst na stronę internetową powinien być napisany bez błędów ortograficznych, językowych oraz interpunkcyjnych. Nie ma nic gorszego niż opublikowanie tekstu z błędami. Użytkownik odwiedzający naszą witrynę od razu je zauważy. Dlatego zawsze przed opublikowaniem swojego tekstu przeczytaj go jeszcze raz lub poproś o to kogoś innego. W ten sposób sprawdzisz, czy nie ma w nim błędów.

6. Język korzyści, czyli co będę z tego miał

Pamiętaj, że celem tekstów na stronie internetowej nie jest wychwalanie firmy. Ich głównym celem, jest zachęcenie odbiorcy (klienta) do podjęcia określonego działania. Może to być dokonanie zakupu, kontakt z firmą, wypełnienie formularza rejestracyjnego. Dlatego też, teksty muszą jasno pokazywać, co możesz dla klienta zrobić i jak on na tym skorzysta. Czy zaoszczędzi czas, pieniądze? Co może zyskać na tym, że zamówi dany produkt lub usługę u Ciebie, a nie u kogoś innego? Zastanów się nad tym, przed podejściem do pisania tekstów na swoją stronę www.

7. Dostosuj styl do grupy odbiorców

Styl tekstów na stronie internetowej zależy przede wszystkim od charakteru i pozycjonowania w świadomości odbiorców danej marki. Inaczej do swoich klientów będzie „mówiła” Coca-Cola, a inaczej Narodowy Bank Polski. Jeśli prowadzisz kancelarię adwokacką, będziesz trzymał się raczej poważnego stylu. Jeśli z kolei sprzedajesz w sieci designerskie skarpetki, możesz pozwolić sobie na mniej zobowiązujący styl. Pamiętaj, aby dostosować swój przekaz do grupy odbiorców, czyli Twoich klientów.

8. Bezpośrednie zwroty

Pisz dla swojego klienta. Pokaż mu, że to on jest głównym odbiorcą Twoich usług, a Twoja oferta jest skierowana właśnie dla niego. Używaj zwrotów ? ty, twój, twoje. Koncentruj się na swoim kliencie i na tym, co on otrzyma. Spójrz na te dwa zwroty:

„Dostajesz idealnie skrojony garnitur!”

czy

„Uszyjemy dla Pana idealnie skrojony garnitur”.

Jak myślisz, który z nich brzmi lepiej? Pierwszy, prawda? Dlaczego? Bo nie skupiasz się na swojej firmie, tylko kierujesz komunikat prosto do odbiorcy. Dzięki temu, Twój przekaz jest skuteczny.

 

Przestrzeganie tych kilku zasad pozwoli ci napisać skuteczny tekst na Twoją stronę internetową. Jeśli jednak stworzenie treści na firmową witrynę okaże się zbyt męczące ? zawsze możesz zlecić napisanie tekstów profesjonalnemu copywriterowi, który zrobi to za Ciebie. Przed rozpoczęciem współpracy warto podesłać mu to, co już udało Ci się wypracować. W ten sposób będzie mógł zapoznać się ze specyfiką firmy i stworzyć skuteczne teksty przedstawiające jej ofertę.

Weronika Skolimowska

Weronika Skolimowska

Redaktor naczelna Blogative i współwłaścicielka agencji kreatywnej Ideative. Od wielu lat z pasją pochłania ogromne ilości wiedzy związanej z social media i marketingiem. Internet to jej nałóg, z którym nie chce walczyć, a zadowoleni klienci z pewnością wsparliby ją w tej opinii. LinkedIn

NEWSLETTER

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach