Blog

Sztuka pisania. Jak tworzyć skuteczne posty na Facebooku?

Jak umiejętnie publikować swoje treści w jednym z największych kanałów społecznościowych? Nie ma na to gotowej recepty, jednak można stosować się do kilku podstawowych zasad, które pomogą wyróżnić nasze treści w zalewie postów na Facebooku.

Styl oraz strategia komunikacji w mediach społecznościowych powinny być dopasowane zarówno do grupy odbiorców, danej branży, jak również do danego kanału społecznościowego. Jeśli prowadzimy profil kancelarii adwokackiej nie wypada nam posługiwać się slangiem młodzieżowym, prawda? Nasze wpisy na Twitterze także będą się różnić od tych na Facebooku, chociażby z uwagi na ograniczoną ilość znaków. Poniższe porady są jednak na tyle uniwersalne, że mogą być stosowane na każdym fanpage, bez względu na branżę i grupę odbiorców.

Pisz zwięźle

Największym zaangażowaniem cieszą się posty, które mają od 3 do 50 znaków (raport „W poszukiwaniu zaangażowania„, listopad 2013). Dlatego pisz krótko i zwięźle. Jeśli chcesz zamieścić więcej informacji – zrób to na swojej stronie internetowej i podlinkuj w poście. W ten sposób nie odstraszysz swoich fanów dużą ilością tekstu.

Wykorzystuj różne formaty postów

Pamiętaj o tym, aby zróżnicować posty dodawane na fanpage. Każdy format jest inaczej traktowany przez algorytm Facebooka. Posty tekstowe mają obecnie najmniejsze zasięgi. Jednak mogą bardzo angażować fanów i wywołać ciekawą dyskusję (np.pytania). Posty ze zdjęciami lub linkami są z kolei bardziej atrakcyjne wizualnie. Staraj się to wykorzystać. W postach z linkami dodawaj duże zdjęcie, które przyciągnie uwagę odbiorców. Obecnie największy zasięg mają filmy video dodawane bezpośrednio przez Facebooka. Linki udostępniane z YouTube.com są już słabiej pozycjonowane.

Dbaj o odpowiedni układ treści

Pamiętajmy, że fanów odstraszają długie i zbite treści. Jeśli zobaczą post, który ma kilkanaście wersów, po prostu nie będzie im się chciało czytać takiej „bryły” tekstu. Dlatego starajmy się rozbijać treść w naszych postach. Niech to będą krótkie zdania, które zmieszczą się w jednym wersie. Po każdym z nich możemy zrobić jedną linijkę odstępu. Dzięki temu nasz tekst nabiera przestrzeni. Fanom ułatwi to jego przyswojenie, a post staje się wizualnie nieco większy – wyróżnia się na tle innych.

Wymyśl chwytliwy tytuł

Ciekawy tytuł przyciągnie Twoich odbiorców i zachęci do kliknięcia w link. Pamiętaj, że nie możesz już edytować tytułów zamieszczanych linków, czy ich opisów. Dlatego przemyśl tytuł swojego artykułu, jeśli potem chcesz umieścić go na Facebooku. Możesz przy tym wykorzystać lukę informacyjną. Jest to stan, w którym człowiek zdaje sobie sprawę, że czegoś nie wie i stara się tę niewiedzę uzupełnić (np. „5 rzeczy, których nie wiesz o Facebooku”, „Jak stworzyć post idealny?”, „Funkcje na fanpage, o których istnieniu nie miałeś pojęcia”).

Podobną strukturę wykorzystują portale plotkarskie, ale nie chodzi o to, by wprowadzić użytkownika w błąd obiecując mu treści, z których większość jest mocno naciągana. Chodzi o to, by zachęcić go do kliknięcia w link poprzez wzbudzenie ciekawości. Rozumiesz różnicę?

Pytaj i dyskutuj

Nie bój się rozmawiać z fanami. Krótkie pytanie może przerodzić się w ciekawą dyskusję na temat Twoich usług, czy produktów. Zapytaj, czego im brakuje, co chcieliby zmienić, czy są zadowoleni z poziomu obsługi. Pamiętaj, że każda opinia jest cenna, a ta negatywna-? jeszcze cenniejsza! Dlaczego? Bo Klient w ten sposób podpowiada Ci, co musisz zmienić, aby Twoja firma stała się lepsza. Doceniaj opinie swoich fanów i staraj się uczestniczyć w dyskusji. Odpowiadaj i reaguj na pojawiające się pytania lub zażalenia.

Bądź tajemniczy

Nie opisuj w poście tego, co użytkownik znajdzie pod linkiem. Staraj się zainteresować użytkownika publikowaną treścią. Możesz użyć w poście cytatu z materiału, który linkujesz. Ciekawy opis lub pytanie z pewnością zachęcą użytkownika do kliknięcia w link. Wykaż się kreatywnością i nie zdradzaj od razu wszystkiego.

NEWSLETTER

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach